Turun AMK:n Taideakatemian brändiuudistus sosiaalisessa mediassa : brändin uudistaminen
Puumalainen, Sami (2024)
Puumalainen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161421
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Taideakatemian sosiaalisen median kanavien brändiuudistusta ja sen vaikutuksia organisaation viestintään ja brändimielikuvaan. Uudistus toteutettiin vastauksena Taideakatemian tavoitteeseen vahvistaa näkyvyyttään ja erottua omaperäisemmin sosiaalisessa mediassa. Projektin toteutti Taideakatemian opiskelijoista koostuva tiimi syksyllä 2023.
Työn tavoitteena on selventää, miten brändiuudistus vaikuttaa Taideakatemian sosiaalisen median imagoon ja miten hyvin uusi brändi puhuttelee kohderyhmäänsä. Tutkimusaineistoa on kerätty brändimielikuvakyselyllä, sosiaalisen median data-analyysilla ja markkinointialan lähteistä.
Tulosten mukaan uudistettu brändi koetaan kohderyhmän keskuudessa erottuvaksi ja selkeäksi. Sosiaalisen median viestintä on nyt aiempaa johdonmukaisempaa ja visuaalisesti vahvempaa, mikä on lisännyt brändin tunnistettavuutta. Työ osoittaa, että yhtenäinen viestintä ja kohderyhmälähtöinen sisältö tukevat brändiä pitkäjänteisesti ja että jatkuva analysointi sekä reagointi ovat avainasemassa Taideakatemian viestintästrategian onnistumisessa.
Työn tavoitteena on selventää, miten brändiuudistus vaikuttaa Taideakatemian sosiaalisen median imagoon ja miten hyvin uusi brändi puhuttelee kohderyhmäänsä. Tutkimusaineistoa on kerätty brändimielikuvakyselyllä, sosiaalisen median data-analyysilla ja markkinointialan lähteistä.
Tulosten mukaan uudistettu brändi koetaan kohderyhmän keskuudessa erottuvaksi ja selkeäksi. Sosiaalisen median viestintä on nyt aiempaa johdonmukaisempaa ja visuaalisesti vahvempaa, mikä on lisännyt brändin tunnistettavuutta. Työ osoittaa, että yhtenäinen viestintä ja kohderyhmälähtöinen sisältö tukevat brändiä pitkäjänteisesti ja että jatkuva analysointi sekä reagointi ovat avainasemassa Taideakatemian viestintästrategian onnistumisessa.