Luontoavusteinen toiminta autismikirjon kuntoutuksen tukena : menetelmiä luonnossa - opas toimintaterapeuteille
Särkelä, Mervi (2025)
Särkelä, Mervi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161422
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö valmistui Coronarian kuntoutus- ja terapiapalveluissa työskentelevän toimintaterapeutin tarpeesta saada tutkimustietoa luontoavusteisen toiminnan vaikuttavuudesta sekä konkreettisia ideoita luontoavusteisten menetelmien hyödyntämisestä toimintaterapiassa autismikirjon kuntoutuksen ja keskittymisen tukemisessa sekä ahdistuksen hallinnassa.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä käyttäen konstruktiivista kehittämismallia ja sen tuotoksena valmistui Menetelmiä luonnossa- opas toimintaterapeuteille. Opas sisältää yksinkertaisia ja helposti luonnossa toteutettavia harjoituksia ja tehtäviä sekä ideoita myös sisätiloissa toteutettaviin harjoituksiin keskittyen ahdistuksen hallintaan ja keskittymisen tukemiseen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja tutkimusaineisto koostuu tutkimuksista, joissa tarkastellaan luontoavusteisten menetelmien vaikutuksista autismikirjon kuntoutuksessa, ahdistuksen hallinnassa sekä keskittymisen ja tarkkaavaisuuden tukemisessa.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä käyttäen konstruktiivista kehittämismallia ja sen tuotoksena valmistui Menetelmiä luonnossa- opas toimintaterapeuteille. Opas sisältää yksinkertaisia ja helposti luonnossa toteutettavia harjoituksia ja tehtäviä sekä ideoita myös sisätiloissa toteutettaviin harjoituksiin keskittyen ahdistuksen hallintaan ja keskittymisen tukemiseen.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja tutkimusaineisto koostuu tutkimuksista, joissa tarkastellaan luontoavusteisten menetelmien vaikutuksista autismikirjon kuntoutuksessa, ahdistuksen hallinnassa sekä keskittymisen ja tarkkaavaisuuden tukemisessa.