Steriilin toimenpidepöydän valmistelu pareittain : opetusvideo Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön
Söderström, Elina; Suonperä, Ofelia (2025)
Söderström, Elina
Suonperä, Ofelia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501161432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille selkeä, tavoittava sekä kattava opetusvideo steriilin toimenpidepöydän valmistelusta pareittain. Tavoitteena on luoda video, joka tavoittaisi oppilaita laajasti ja tukisi opiskelijoiden itsenäistä opiskelua, sekä lisätä tietoa aseptiikasta ja sen tärkeydestä hoitotyössä. Opetusvideoiden käyttö on lisääntynyt opetuksen siirtyessä etäopiskeluun ja olemme itse kokoneet videot hyödyllisiksi opintojen aikana.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Suunnittelimme ja tuotimme tuotoksena opetuskäyttöön soveltuvan opetusvideon, joka sisältää tekstityksen suomeksi sekä englanniksi. Videon tueksi kokosimme kirjallisen raportin, joka sisältää teoreettista tietoa pientoimenpidepöydän valmistelusta, infektioiden torjunnasta sekä aseptiikan vaikutuksesta hoitotyön laatuun ja potilasturvallisuuteen. Raportti sisältää myös osuudet videon suunnittelusta, kuvausten etenemisestä sekä lopuksi pohdinnan. Pohdimme myös opetusvideoiden tuomia hyötyjä opetuksen tukena. Lähteinä käytimme uusia suomalaisia sekä kansainvälisiä artikkeleja sekä tutkimuksia, joiden pohjalta rakensimme ajantasaisen teoriaosuuden työlle ja loimme videon käsikirjoituksen näiden tutkimustietojen pohjalta.
Opinnäytetyön tilaajana oli HAMK:n sosiaali- ja terveysalan opettaja. Toteutimme videon kuvaamisen yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa, ja saimme sitä kautta tukea videon kuvaamiseen, editointiin sekä äänityksiin, jolloin pystyimme keskittämään ajan teoriatiedon kokoamiseen sekä laadukkaan videon suunnitteluun. Kuvauspaikkana toimi Hämeenlinnan kampus ja videolla tarvittavat välineet saimme Hämeen ammattikorkeakoululta. Video kuvattiin hoitotyön simulaatioluokassa, jolloin videosta saatiin realistinen niin taustaa kuin käytössä olevia välineitä myöden. Videolla esiintyvät opinnäytetyön tekijät hoitajien rooleissa.
Videon arviointiin osallistui työn tilaaja, jolta saimme palautteen videosta. Pohdimme itse työn kehittämiskohtia ja arvioimme videon soveltuvuutta opetuskäyttöön. Näytimme opetusvideon opiskelijaryhmälle ja saimme heiltä lyhyen palautteen, joka oli pääasiassa positiivista. Opetusvideota tullaan käyttämään jatkossa HAMK:n uusien sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijoiden simulaatioharjoitusten yhteydessä sekä etäopetuksen tukena. Hämeen ammattikorkeakoululla on videon käyttöoikeus ja se julkaistaan Kalturaan.
Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Suunnittelimme ja tuotimme tuotoksena opetuskäyttöön soveltuvan opetusvideon, joka sisältää tekstityksen suomeksi sekä englanniksi. Videon tueksi kokosimme kirjallisen raportin, joka sisältää teoreettista tietoa pientoimenpidepöydän valmistelusta, infektioiden torjunnasta sekä aseptiikan vaikutuksesta hoitotyön laatuun ja potilasturvallisuuteen. Raportti sisältää myös osuudet videon suunnittelusta, kuvausten etenemisestä sekä lopuksi pohdinnan. Pohdimme myös opetusvideoiden tuomia hyötyjä opetuksen tukena. Lähteinä käytimme uusia suomalaisia sekä kansainvälisiä artikkeleja sekä tutkimuksia, joiden pohjalta rakensimme ajantasaisen teoriaosuuden työlle ja loimme videon käsikirjoituksen näiden tutkimustietojen pohjalta.
Opinnäytetyön tilaajana oli HAMK:n sosiaali- ja terveysalan opettaja. Toteutimme videon kuvaamisen yhteistyössä Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa, ja saimme sitä kautta tukea videon kuvaamiseen, editointiin sekä äänityksiin, jolloin pystyimme keskittämään ajan teoriatiedon kokoamiseen sekä laadukkaan videon suunnitteluun. Kuvauspaikkana toimi Hämeenlinnan kampus ja videolla tarvittavat välineet saimme Hämeen ammattikorkeakoululta. Video kuvattiin hoitotyön simulaatioluokassa, jolloin videosta saatiin realistinen niin taustaa kuin käytössä olevia välineitä myöden. Videolla esiintyvät opinnäytetyön tekijät hoitajien rooleissa.
Videon arviointiin osallistui työn tilaaja, jolta saimme palautteen videosta. Pohdimme itse työn kehittämiskohtia ja arvioimme videon soveltuvuutta opetuskäyttöön. Näytimme opetusvideon opiskelijaryhmälle ja saimme heiltä lyhyen palautteen, joka oli pääasiassa positiivista. Opetusvideota tullaan käyttämään jatkossa HAMK:n uusien sairaanhoitaja- sekä terveydenhoitajaopiskelijoiden simulaatioharjoitusten yhteydessä sekä etäopetuksen tukena. Hämeen ammattikorkeakoululla on videon käyttöoikeus ja se julkaistaan Kalturaan.