Kentänheikennyksen käyttö potkurilaitteissa
Koskenoja, Anssi (2015)
Koskenoja, Anssi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052799
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin kentänheikennyksen käyttöä potkurilaitteissa. Työn tarkoituksena oli selvittää mitä tutkittavissa potkurilaitteissa tapahtuu, kun kentänheikennys on käytössä. Opinnäytetyössä tutkittiin jäähdytystä, voitelua, akseleita sekä potkurin hyötysuhdetta. Varsinkin jäähdytys ja voitelu nousivat työssä keskeiseen asemaan, sillä niiden toiminta sanelee koko potkurilaitteen toiminnan. Jäähdytystä tutkittiin siltä siitä näkökulmasta miten paljon tehohäviötä syntyi jäädytysöljyn ja hammaspyörästöjen aiheuttaman vatkauksen vuoksi. Tutkimisessa käytettiin apuna vanhoja Rolls-Roycen henkilökunnan potkurilaitteiden koekäyttö päiväkirjoja. Päiväkirjojen avulla selvitettiin potkurilaitteen jäähdytysöljyn käyttäytymistä, kun kierrosnopeudet kasvoivat sekä mitä tehohäviön kasvulle kävi eri kierrosnopeuksilla. Opinnäytetyössä käytiin myös hieman läpi box cooler ja PF-P jäähdytysmenetelmät, joita on käytössä aluksilla. Opinnäytetyössä käytiin läpi, miten potkurin hyötysuhdetta mitattiin sekä yleisesti potkurin toimintaa työntövoiman synnyttämisessä. Opinnäytetyön kappaleessa käytiin myös läpi miten ideaaliruuvipotkuri teoriaa sekä ruuvipotkurin rakennetta. Kappaleessa käytiin myös läpi kavitaation perusteet. Akseleiden herätteiden syntyyn vaikuttivat laakerivälien sijainti suhteessa akseliin. Liian pitkin tai lyhyin välein asennetut laakerivälit synnyttivät akselille herätteitä, jolloin akselien toiminta alkoi kärsiä. Akselien värähtelyä kyettiin estämään sijoittamalla akselien väliin joustavat kiinnikkeet, joiden avulla yksittäisen akselin värähtely ei päässyt leviämään muuhun akseli ryhmään. Työssä myös otettiin kantaa mitä pitäisi suunnittelussa ottaa huomioon, kun suunnitellaan kentänheikennyksellä varustettua potkurilaitetta. Suurin painopiste annettiin jäähdytyksen sekä voitelun suunnittelulle. Ilman niiden kunnollista toimintaa tulisi potkurilaiteen toimintaan häiriöitä tai sen toiminta ei olisi 100 %. Kappaleessa myös pohdittiin akselien kykyä toimia kentänheikennyksellä sekä ei-kentänheikennyksellä varustettujen potkurilaitteiden akseleina, ilman että niitä muokattaisiin.