Markkinointiviestintäsuunnitelma metsäalan yritykselle
Palamarchuk, Iryna (2024)
Palamarchuk, Iryna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501191673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501191673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on laatia käytännönläheinen markkinointiviestintäsuunnitelma metsäalan keskisuurelle perheyritykselle, jonka toiminta on tilapäisesti pysähtynyt. Toimeksiantoyritys ei ole panostanut aiemmin oman viestinnän suunnitteluun. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on tukea case-yrityksen uudelleenkäynnistämisessä ja auttaa saavuttamaan sen asetettuihin tavoitteisiin. Nämä tavoitteet ovat myynnin kasvattaminen, tunnettuuden lisääminen, uuden kohderyhmän tavoittaminen sekä vastuullisen ja ympäristöystävällisen toiminnan korostaminen.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan markkinointiviestinnän keskeisiä periaatteita, kuten viestinnän vaikutustasot, heikkojen signaalien ja megatrendien tunnistaminen sekä muutoksien sivuuttamisen seurauksia yrityksen toiminnalle. Lisäksi raportissa käsitellään yhteismarkkinoinnin hyötyjä erityisesti keskisuureille ja pienille yrityksille. Markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisessa hyödynnetään erilaisia työkaluja, kuten SOSTAC- ja RACE-suunnittelumalleja sekä AIDA-mallia kuluttajan ostopäätöksen tukemiseksi. Lisäksi käsitellään sisältömarkkinoinnin periaatteita ja konkreettisia esimerkkisisältöjä, joiden avulla yritys voi tarjota kohderyhmälleen tarkasti kohdennetun sisällön.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa kartoitetaan case-yrityksen nykytilanteen sekä tehdään kilpailija-analyysin. SWOT-analyysin avulla tarkastellaan toimeksiantoyrityksen kilpailukykyään. Lisäksi määritellään case-yrityksen kohderyhmää ja suunnitellaan yritykselle sopivia markkinointiviestintästrategioita. Lopputuloksena syntyy käytännönläheinen työkalu eli produkti, jossa huomioidaan toimeksiantoyrityksen resurssit ja tarpeet. On olennaista nostaa esiin, että vaikka markkinointiviestintäsuunnitelma on jo valmis, sen käyttöönotto on vielä mahdotonta case-yrityksen resurssipulan vuoksi. Tämä rajoittaa viestintäsuunnitelman tehokkuuden mittaamiseen.
Opinnäytetyön empiirisen osan lopuksi esitetään johtopäätökset, yhteenveto ja pohdinta, jossa käsitellään keskeisiä havaintoja. Esimerkiksi tuodaan esiin toimeksiantoyrityksen toiminnan uudelleenkäynnistämiseen liittyviä sekä haasteita että mahdollisuuksia. Tämän jälkeen esitellään kehitysehdotuksia toimeksiantoyritykselle sekä arvioidaan kirjoittajan oppimiskokemuksia.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan markkinointiviestinnän keskeisiä periaatteita, kuten viestinnän vaikutustasot, heikkojen signaalien ja megatrendien tunnistaminen sekä muutoksien sivuuttamisen seurauksia yrityksen toiminnalle. Lisäksi raportissa käsitellään yhteismarkkinoinnin hyötyjä erityisesti keskisuureille ja pienille yrityksille. Markkinointiviestintäsuunnitelman laatimisessa hyödynnetään erilaisia työkaluja, kuten SOSTAC- ja RACE-suunnittelumalleja sekä AIDA-mallia kuluttajan ostopäätöksen tukemiseksi. Lisäksi käsitellään sisältömarkkinoinnin periaatteita ja konkreettisia esimerkkisisältöjä, joiden avulla yritys voi tarjota kohderyhmälleen tarkasti kohdennetun sisällön.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa kartoitetaan case-yrityksen nykytilanteen sekä tehdään kilpailija-analyysin. SWOT-analyysin avulla tarkastellaan toimeksiantoyrityksen kilpailukykyään. Lisäksi määritellään case-yrityksen kohderyhmää ja suunnitellaan yritykselle sopivia markkinointiviestintästrategioita. Lopputuloksena syntyy käytännönläheinen työkalu eli produkti, jossa huomioidaan toimeksiantoyrityksen resurssit ja tarpeet. On olennaista nostaa esiin, että vaikka markkinointiviestintäsuunnitelma on jo valmis, sen käyttöönotto on vielä mahdotonta case-yrityksen resurssipulan vuoksi. Tämä rajoittaa viestintäsuunnitelman tehokkuuden mittaamiseen.
Opinnäytetyön empiirisen osan lopuksi esitetään johtopäätökset, yhteenveto ja pohdinta, jossa käsitellään keskeisiä havaintoja. Esimerkiksi tuodaan esiin toimeksiantoyrityksen toiminnan uudelleenkäynnistämiseen liittyviä sekä haasteita että mahdollisuuksia. Tämän jälkeen esitellään kehitysehdotuksia toimeksiantoyritykselle sekä arvioidaan kirjoittajan oppimiskokemuksia.