Helsingin pysäköintipolitiikka ja sen vaikutukset asukaspysäköintiin
Fagerblom, Janne (2025)
Fagerblom, Janne
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Helsingin pysäköintipolitiikkaa, sen tavoitteita ja toimenpiteitä sekä analysoida niiden vaikutuksia asukaspysäköintiin. Tutkimuksen perustana toimivat Helsingin pysäköintipolitiikasta julkaistut teokset vuosilta 2014 ja 2022. Vuoden 2014 politiikan keskeisimmät toimenpiteet on suurelta osin toteutettu, ja vuoden 2022 politiikkaa päivittää niitä vastaamaan muuttuvia tarpeita. Lisäksi työssä hyödynnettiin asukaspysäköinnin osalta pysäköinnin käyttöastelaskentoja ja pysäköintitunnusten dataa sekä vertailtiin Helsingin pysäköintipolitiikkaa muiden suomalaisten verrokkikaupunkien vastaaviin julkaisuihin.
Tutkimuksen keskeinen sisältö rakentui pysäköintipolitiikan tavoitteiden ja toimenpiteiden analyysiin sekä niiden vaikutuksista asukaspysäköintiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä, joka keskittyi pysäköintipolitiikan päätavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Helsingin pysäköintipolitiikan päivityksiä tarkasteltiin eri näkökulmista, ja selvitettiin, mihin suuntaan politiikkaa ohjataan sekä miten se vertautuu verrokkikaupunkien ratkaisuihin. Asukaspysäköinnin osalta tutkittiin politiikan vaikutuksia käyttöasteeseen ja pysäköintitunnusten määrään data-analyysin avulla, jonka kautta arvioitiin toimenpiteiden käytännön vaikutuksia.
Tutkimustuloksina ilmenee, että Helsingin pysäköintipolitiikkaa on pääosin jatkanut vuoden 2014 politiikan linjalla, mutta tietyillä osa-alueilla on tehty merkittäviä muutoksia ja lisäyksiä. Uudet tavoitteet ja toimenpiteet keskittyvät muun muassa digitalisaatioon, kestävyystavoitteisiin, pysäköintipaikkojen tehostamiseen ja sähköajoneuvojen latausmahdollisuuksiin. Verrokkikaupungit seuraavat pitkälti samoja linjoja Helsingin kanssa pysäköintipolitiikan tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta. Asukaspysäköinnin analyysi osoitti, että vuoden 2023 hinnankorotus on onnistunut ohjaamaan asukaspysäköintiä vähentämällä pysäköintitarvetta ja nostamalla käyttöastetta, mikä tukee politiikan tavoitteita.
Helsingin pysäköintipolitiikkaa on kehitetty lisäämään kaupungin viihtyisyyden sekä liikenteen toimivuuden ja sujuvuuden parantamiseksi. Politiikkaan sisältyvät seurantamenetelmät, jotka mahdollistavat tarvittavat korjaustoimet, tekevät pysäköintipolitiikasta dynaamisemman ja sopeutumiskykyisemmän muuttuvissa olosuhteissa. Asukaspysäköinnissä siirrytään palvelutaso hinnoittelumalliin, jota säätelee pysäköinnin käyttöaste.
Tutkimuksen keskeinen sisältö rakentui pysäköintipolitiikan tavoitteiden ja toimenpiteiden analyysiin sekä niiden vaikutuksista asukaspysäköintiin. Tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä, joka keskittyi pysäköintipolitiikan päätavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Helsingin pysäköintipolitiikan päivityksiä tarkasteltiin eri näkökulmista, ja selvitettiin, mihin suuntaan politiikkaa ohjataan sekä miten se vertautuu verrokkikaupunkien ratkaisuihin. Asukaspysäköinnin osalta tutkittiin politiikan vaikutuksia käyttöasteeseen ja pysäköintitunnusten määrään data-analyysin avulla, jonka kautta arvioitiin toimenpiteiden käytännön vaikutuksia.
Tutkimustuloksina ilmenee, että Helsingin pysäköintipolitiikkaa on pääosin jatkanut vuoden 2014 politiikan linjalla, mutta tietyillä osa-alueilla on tehty merkittäviä muutoksia ja lisäyksiä. Uudet tavoitteet ja toimenpiteet keskittyvät muun muassa digitalisaatioon, kestävyystavoitteisiin, pysäköintipaikkojen tehostamiseen ja sähköajoneuvojen latausmahdollisuuksiin. Verrokkikaupungit seuraavat pitkälti samoja linjoja Helsingin kanssa pysäköintipolitiikan tavoitteiden ja toimenpiteiden osalta. Asukaspysäköinnin analyysi osoitti, että vuoden 2023 hinnankorotus on onnistunut ohjaamaan asukaspysäköintiä vähentämällä pysäköintitarvetta ja nostamalla käyttöastetta, mikä tukee politiikan tavoitteita.
Helsingin pysäköintipolitiikkaa on kehitetty lisäämään kaupungin viihtyisyyden sekä liikenteen toimivuuden ja sujuvuuden parantamiseksi. Politiikkaan sisältyvät seurantamenetelmät, jotka mahdollistavat tarvittavat korjaustoimet, tekevät pysäköintipolitiikasta dynaamisemman ja sopeutumiskykyisemmän muuttuvissa olosuhteissa. Asukaspysäköinnissä siirrytään palvelutaso hinnoittelumalliin, jota säätelee pysäköinnin käyttöaste.