Hiljainen irtisanoutuminen työyhteisöissä ja sen vaikutukset työhyvinvointiin
Komulainen, Emilia (2025)
Komulainen, Emilia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201715
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on hiljainen irtisanoutuminen työyhteisöissä ja sen vaikutukset työhyvinvointiin. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä nykyisessä työelämässä, jossa työntekijöiden sitoutumisen ja motivaation ylläpitäminen on yhä haastavampaa. Päätutkimusongelma "Mitä on hiljainen irtisanoutuminen ja kuinka se ilmenee organisaatioissa?" avaa ilmiön monimuotoisuutta ja tarjoaa lähtökohdat sen syvällisemmälle ymmärtämiselle.
Hiljainen irtisanoutuminen, eli "quiet quitting", viittaa tilanteeseen, jossa työntekijä vähitellen irtautuu työstään ilman varsinaista irtisanoutumista. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella ilmiötä useista näkökulmista, selvittäen sen tyypillisimmät ilmenemismuodot, keskeiset syntyyn vaikuttavat tekijät sekä vaikutukset työhyvinvointiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Näin pyritään syventämään ymmärrystä hiljaisen irtisanoutumisen vaikutuksista sekä yksilö- että organisaatio-tasolla.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin hiljaisen irtisanoutumisen yleisyyttä ja sen vaikutuksia työhyvinvointiin organisaatioissa. Tulosten pohjalta tavoitteena on ollut kehittää käytännönläheisiä työkaluja, joiden avulla hiljaista irtisanoutumista voidaan ennaltaehkäistä. Näin organisaatiot voivat edistää vastuullista toimintakulttuuria, tukea työntekijöiden hyvinvointia ja parantaa työyhteisöjen sitoutumista. Tulokset osoittivat, että hiljainen irtisanoutuminen näkyy erityisesti motivaation laskuna, vähäisenä osallistumisena työyhteisön toimintaan ja työtehtävien suorittamisena vain minimivaatimusten mukaisesti. Ilmiön taustalla vaikuttivat muun muassa heikko johtaminen, palautteen puute ja työhyvinvoinnin ongelmat.
Opinnäytetyössä korostuu erityisesti hiljaisen irtisanoutumisen yhteys työhyvinvointiin, organisaation toimintakulttuuriin ja työmotivaatioon. Ilmiö voi johtaa heikentyneeseen ilmapiiriin, laskevaan tuottavuuteen ja työntekijöiden tyytymättömyyteen, mutta sen ennaltaehkäisy voi parantaa työyhteisöjen hyvinvointia ja organisaatioiden menestystä. Tämä tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa sekä työntekijöille että työnantajille, jotta työyhteisöt voisivat kohdata ja ratkaista tämän yleistyvän ilmiön haasteet.
Hiljainen irtisanoutuminen, eli "quiet quitting", viittaa tilanteeseen, jossa työntekijä vähitellen irtautuu työstään ilman varsinaista irtisanoutumista. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella ilmiötä useista näkökulmista, selvittäen sen tyypillisimmät ilmenemismuodot, keskeiset syntyyn vaikuttavat tekijät sekä vaikutukset työhyvinvointiin ja organisaation tuloksellisuuteen. Näin pyritään syventämään ymmärrystä hiljaisen irtisanoutumisen vaikutuksista sekä yksilö- että organisaatio-tasolla.
Tutkimus on toteutettu määrällisenä kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin hiljaisen irtisanoutumisen yleisyyttä ja sen vaikutuksia työhyvinvointiin organisaatioissa. Tulosten pohjalta tavoitteena on ollut kehittää käytännönläheisiä työkaluja, joiden avulla hiljaista irtisanoutumista voidaan ennaltaehkäistä. Näin organisaatiot voivat edistää vastuullista toimintakulttuuria, tukea työntekijöiden hyvinvointia ja parantaa työyhteisöjen sitoutumista. Tulokset osoittivat, että hiljainen irtisanoutuminen näkyy erityisesti motivaation laskuna, vähäisenä osallistumisena työyhteisön toimintaan ja työtehtävien suorittamisena vain minimivaatimusten mukaisesti. Ilmiön taustalla vaikuttivat muun muassa heikko johtaminen, palautteen puute ja työhyvinvoinnin ongelmat.
Opinnäytetyössä korostuu erityisesti hiljaisen irtisanoutumisen yhteys työhyvinvointiin, organisaation toimintakulttuuriin ja työmotivaatioon. Ilmiö voi johtaa heikentyneeseen ilmapiiriin, laskevaan tuottavuuteen ja työntekijöiden tyytymättömyyteen, mutta sen ennaltaehkäisy voi parantaa työyhteisöjen hyvinvointia ja organisaatioiden menestystä. Tämä tutkimus tarjoaa tärkeää tietoa sekä työntekijöille että työnantajille, jotta työyhteisöt voisivat kohdata ja ratkaista tämän yleistyvän ilmiön haasteet.