Esihenkilötyön ja johtajuuden merkitys nuorten työntekijöiden työmotivaatioon yhteistyöorganisaatiossa
Kivistö, Samuel (2024)
Kivistö, Samuel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201727
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin esihenkilötyön ja johtajuuden vaikutusta nuorten työntekijöiden työmotivaatioon pankkisektorilla toimivassa yhteistyöorganisaatiossa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten esihenkilötyö ja johtajuus vaikuttavat nuorten työntekijöiden motivaatioon, mitkä johtamiskäytännöt ovat erityisen motivoivia ja miten organisaatio voisi kehittää toimintaansa vastaamaan paremmin nuorten työntekijöiden tarpeita. Tutkimusongelmat keskittyivät neljään pääkysymykseen: miten esihenkilötyö ja johtajuus vaikuttavat nuorten työntekijöiden motivaatioon, mitkä johtamiskäytännöt ovat motivoivia, kokevatko nuoret työntekijät, että heitä johdetaan oikealla tavalla, ja miten johtamista voisi kehittää nuorten motivaation parantamiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys yhdisti organisaatio- ja johtamistutkimuksen sekä motivaatiopsykologian keskeiset käsitteet. Erityisesti Herzbergin kaksifaktoriteoriaa hyödynnettiin työntekijöiden motivaation lähteiden selittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin 180 nuorelle työntekijälle yhteistyöorganisaatiossa. Kyselyyn vastasi 70 työntekijää, jolloin vastausprosentti oli 39 %.
Tulokset osoittivat, että esihenkilötyö ja johtajuus ovat keskeisessä roolissa nuorten työntekijöiden työmotivaatiossa, sitoutumisessa ja uranäkymissä. Nuoret työntekijät arvostivat erityisesti esihenkilöiden luotettavuutta ja helposti lähestyttävää otetta. Tulokset myös paljastivat, että osa vastaajista koki johtamisen kehittämistarpeita, erityisesti perehdyttämisen ja palkkauksen suhteen. Johtopäätöksissä esitetään konkreettisia suosituksia yhteistyöorganisaatiolle, kuten johtamiskoulutusten lisäämisen, yksilöllisen ohjauksen jalkauttamisen kaikkiin yksiköihin ja palkkauksen tarkastamisen. Tulokset vahvistavat aiemman tutkimuksen havaintoja johtamisen merkityksestä työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Opinnäytetyö tarjoaa organisaatiolle ajankohtaisia ja käytännönläheisiä kehitysehdotuksia johtamisen parantamiseksi nuorten tarpeita vastaavaksi. Opinnäyte sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia ja nämä ovat merkitty työssä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys yhdisti organisaatio- ja johtamistutkimuksen sekä motivaatiopsykologian keskeiset käsitteet. Erityisesti Herzbergin kaksifaktoriteoriaa hyödynnettiin työntekijöiden motivaation lähteiden selittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin 180 nuorelle työntekijälle yhteistyöorganisaatiossa. Kyselyyn vastasi 70 työntekijää, jolloin vastausprosentti oli 39 %.
Tulokset osoittivat, että esihenkilötyö ja johtajuus ovat keskeisessä roolissa nuorten työntekijöiden työmotivaatiossa, sitoutumisessa ja uranäkymissä. Nuoret työntekijät arvostivat erityisesti esihenkilöiden luotettavuutta ja helposti lähestyttävää otetta. Tulokset myös paljastivat, että osa vastaajista koki johtamisen kehittämistarpeita, erityisesti perehdyttämisen ja palkkauksen suhteen. Johtopäätöksissä esitetään konkreettisia suosituksia yhteistyöorganisaatiolle, kuten johtamiskoulutusten lisäämisen, yksilöllisen ohjauksen jalkauttamisen kaikkiin yksiköihin ja palkkauksen tarkastamisen. Tulokset vahvistavat aiemman tutkimuksen havaintoja johtamisen merkityksestä työntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Opinnäytetyö tarjoaa organisaatiolle ajankohtaisia ja käytännönläheisiä kehitysehdotuksia johtamisen parantamiseksi nuorten tarpeita vastaavaksi. Opinnäyte sisältää liike- ja ammattisalaisuuksia ja nämä ovat merkitty työssä.