Vad fångade intresset? : en undersökning av uppmärksamhetsväckande element i filmaffischer
Lipiäinen, Veeti (2025)
Lipiäinen, Veeti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501211755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501211755
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att undersöka vilka designelement inom action- och skräckfilmsaffischer drar intresset mest för unga vuxna konsumenter i Finland, eftersom det finns mycket prat om ”flytande huvuden” affischer, som tänks vara typiska för Hollywood samt tråkiga från ett konstnärligt perspektiv. Teoretiska referensramen baseras på tidigare undersökningar om filmaffischer, uppmärksamhetsväckande element i andra produkter, färgteori och människoansikten. Metoden som tillämpades var enskilda intervjuer med unga vuxna konsumenter, som bor runtom Finland, och involverade en intervjuguide och både enskilda affischer samt en skärminspelning av streamingplattformen Netflix.
Resultaten visade att synliga ansikten tar mest prioritet vad det kommer till uppmärksamhet, och ifall det finns flera ansikten, så märks den största eller den som är högst upp först. Efter ansikten kommer starka färger och kontrast, samt placeringen av objekt i affischen, det som finns i mitten brukar märkas först. I en miljö vart det finns många affischer eller bilder bredvid varann, som till exempel en streamingplattform, så varierar uppmärksamhetsfokuset väldigt mycket. Vissa människor märker det som är bekant till dom först, vissa fokuserar på mitten av bilden och märker de affischerna där först, och vissa märker färger och visuell stil först.
Begränsningarna med undersökningen var mängden respondenter, samt mängden affischer som undersöktes. Mer respondenter och mer affischer skulle gett starkare resultat.
Sammanfattningsvis kan man säga att en affisch som kan kombinera någon uppmärksamhetsväckande element som ansikten eller starka färger med en visuellt intressant stil är en framgångsrik affisch.
Resultaten visade att synliga ansikten tar mest prioritet vad det kommer till uppmärksamhet, och ifall det finns flera ansikten, så märks den största eller den som är högst upp först. Efter ansikten kommer starka färger och kontrast, samt placeringen av objekt i affischen, det som finns i mitten brukar märkas först. I en miljö vart det finns många affischer eller bilder bredvid varann, som till exempel en streamingplattform, så varierar uppmärksamhetsfokuset väldigt mycket. Vissa människor märker det som är bekant till dom först, vissa fokuserar på mitten av bilden och märker de affischerna där först, och vissa märker färger och visuell stil först.
Begränsningarna med undersökningen var mängden respondenter, samt mängden affischer som undersöktes. Mer respondenter och mer affischer skulle gett starkare resultat.
Sammanfattningsvis kan man säga att en affisch som kan kombinera någon uppmärksamhetsväckande element som ansikten eller starka färger med en visuellt intressant stil är en framgångsrik affisch.