Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Etäkontaktit ja erilaiset digitaaliset ratkaisut korvaamaan työikäisten diabetesta sairastavien potilaskäyntejä

Järvinen, Jenna; Tompuri, Meeri (2024)

 
Avaa tiedosto
Jarvinen_Tompuri.pdf (361.1Kt)
Lataukset: 


Järvinen, Jenna
Tompuri, Meeri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501221810
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena oli kuvata kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla jo kehitettyjä digitaalisia ratkaisuja, joilla on pystytty korvaamaan työikäisten diabetesta sairastavien fyysisiä potilaskäyntejä. Tutkimme, mitä hyötyä on potilaiden hoitamisesta digitaalisten ratkaisujen avulla, sekä onko sillä mahdollisesti jotakin haittapuolia. Opinnäytetyömme oli rajattu keskittymään työikäisten diabeteksen hoitoon ja heidän perusterveydenhuoltokäynteihinsä. Työn tavoitteena oli koota luotettavaa ja tutkittua tietoa digitaalisten ratkaisujen käytöstä sekä niiden hyödyistä ja tarjota ajantasaista tietoa etä- kontakteista ja digitalisaation vaikutuksesta diabeteksen hoitoon. Tietoja voidaan jatkossa hyödyntää digitaalisten palveluiden kehittämisessä työikäisten diabetesta sairastavien hoidossa ja seurannassa.

Aineisto, jota käytimme tähän kirjallisuuskatsaukseen, kerättiin hakemalla tutkimuksia sekä kotimaisista että ulkomaisista tietokannoista. Aineistoksi valikoitui yksitoista (11) tutkimusta, joissa tarkasteltiin diabeteksen hoitoa etäkontaktien avulla sekä mobiilisovellusten ja erilaisten digihoitopolkujen vaikutusta asiakkaan omahoitoon ja hoitoon sitoutuvuuteen.

Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että etäkontakteilla voidaan tehokkaasti korvata asiakkaan fyysisiä vastaanottokäyntejä. Etäkontakteista, erilaisista jo kehitetyistä mobiilisovelluksista ja digitaalisista hoitopoluista oli hyötyä asiakkaan diabeteksen omahallinnassa ja hoidossa. Hoitoon sitoutuneiden diabeetikoiden pitkäaikaisverensokeritaso laski paremmaksi. Katsauksessa esiin nousseita tuloksia voidaan hyödyntää terveydenhuollossa, kun mietitään ratkaisua fyysisen vastaanottokäynnin tilalle, tai kun kehitetään digitaalista palveluntarjontaa.
 
The purpose of this thesis was, with the help of descriptive literature review to describe the digital solutions, that can replace health care visits of working- age patients, who have been diagnosed with diabetes. We studied what type of benefits treating people with the help of digital solutions has and what type of possible disadvantages there can be. Our thesis scope was limited to the treatment of working-age patients and their visits to public healthcare. The goal of this thesis was to gather reliable researched information about the us- age- and benefits of digital solutions for providing up to date information about remote contact of patients and the impact of digitalization on treatment of diabetes. This information can be used in the future for developing digital services for treatment of diabetes and monitoring of working-age patients with diabetes.
The material that we used for this literature review was collected from domestic and foreign databases. Eleven studies were selected, which examined treatment of diabetes with the help of remote contact, and the impact of mo- bile applications and various types of digital treatment methods, on customer selfcare and care commitment.
Based on this thesis, a conclusion can be made that remote contact can effectively replace customer’s physical health care visits. Remote contact and various mobile applications and digital health care methods are useful in self- treatment and self-control of the customer.
Diabetics who were committed to treatment had a decreased long-term blood sugar level. The results of this study can be used in health care, when solutions for replacing a physical reception visit are considered, or digital services are developed.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste