Asiakkaasta kumppaniksi -hanke – etäpalveluiden vaikuttavuuden kartoitus : lastensuojeluvanhempien kokemukset sosiaalialan etäpalveluiden vaikuttavuudesta
Jama, Saediya; Harjuranta, Linnea (2024)
Jama, Saediya
Harjuranta, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231827
Tiivistelmä
Opinnäytetyö (AMK) Tiivistelmä
Turun ammattikorkeakoulu
Sosionomi
2024 Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa lastensuojeluvanhempien kokemuksia ja mielikuvia etäpalveluista, ja etsiä niistä yhtenäisyyksiä aikaisempaan tutkimustietoon sosiaalialan etäpalveluiden käyttäjäkokemuksista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Asiakkaasta kumppaniksi -hanke.
Tutkimus toteutettiin kyselyllä. Vastauksia tuli paljon toivottua vähemmän. Tämä hankaloitti suuresti analysointia, ja tarkoittaa, että vastauksilla ei voi edustaa laajemman asiakasryhmän tarpeita tai kokemuksia etäpalveluista.
Saadut vastaukset vastasivat pitkälti aikaisempaa tutkimustietoa. Etäpalveluita pidettiin mukavana lisänä perinteisten lähipalveluiden rinnalla, mutta niitä ei pidetty yhtä vaikuttavina. Esteeksi palveluiden käytölle nousi puuttuva teknologiavälineistö, sekä puutteellinen tieto saatavilla olevasta etäpalveluvalikoimasta. Etäpalveluiden saavutettavuutta tulee lisätä digisyrjäytymisen estämiseksi, ja niitä tulee mainostaa asiakasryhmille sopivissa kanavissa tietoisuuden lisäämiseksi. Anonymiteetti todettiin etäpalveluille eduksi, ja videokuvayhteys koettiin tärkeänä.
Turun ammattikorkeakoulu
Sosionomi
2024
Tutkimus toteutettiin kyselyllä. Vastauksia tuli paljon toivottua vähemmän. Tämä hankaloitti suuresti analysointia, ja tarkoittaa, että vastauksilla ei voi edustaa laajemman asiakasryhmän tarpeita tai kokemuksia etäpalveluista.
Saadut vastaukset vastasivat pitkälti aikaisempaa tutkimustietoa. Etäpalveluita pidettiin mukavana lisänä perinteisten lähipalveluiden rinnalla, mutta niitä ei pidetty yhtä vaikuttavina. Esteeksi palveluiden käytölle nousi puuttuva teknologiavälineistö, sekä puutteellinen tieto saatavilla olevasta etäpalveluvalikoimasta. Etäpalveluiden saavutettavuutta tulee lisätä digisyrjäytymisen estämiseksi, ja niitä tulee mainostaa asiakasryhmille sopivissa kanavissa tietoisuuden lisäämiseksi. Anonymiteetti todettiin etäpalveluille eduksi, ja videokuvayhteys koettiin tärkeänä.