Laatujärjestelmän kehittäminen Castek Oy:lle
Törmälä, Saana (2025)
Törmälä, Saana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501231830
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Castek Oy:lle laatujärjestelmä, joka vastaa ISO 9001:2015- ja ISO 14001 -standardien vaatimuksia ja mahdollistaa näin sertifikaatin hakemisen. Castek Oy on perustettu vuonna 2017 ja tarjoaa rakennus- ja kiinteistöalalle palveluita, kuten rakennuttamista ja valvontaa. Yrityksellä ei ole aiemmin ollut käytössään sertifioitua laatujärjestelmää, mutta kehitystyössä käytettiin hyväksi aiemmin hankittua ja tuotettua aineistoa. Haastattelututkimuksen perusteella yrityksessä ilmeni vaihtelua toiminnan laadussa ja prosessien synkronoinnissa, mikä on aiheuttanut reklamaatioita ja epäselvyyksiä asiakastyytyväisyydessä. Työn tavoitteena oli selvittää millainen laatujärjestelmä tulisi olla ja kuinka se voisi ratkaista ongelmia muun muassa prosessien toimivuuden suhteen.
Työssä tunnistettiin ja kuvattiin Castek Oy:n keskeiset ydinprosessit ja kuvattiin tarkemmin myynnin ja markkinoinnin prosessi. Lisäksi kaikki dokumentaatio, mukaan lukien laatu- ja ympäristökäsikirjat, tallennettiin QMClouds -alustalle, ja yrityksen auditoinnit ja johdon katselmukset tulevat myös olemaan siellä saatavilla. Työn aikana huomioitiin prosessien kehittämisen vaiheet, painottaen asiakkaiden tarpeiden täyttämistä ja jatkuvaa laadun parantamista saadun asiakaspalautteen pohjalta. Laatustandardien ISO 9001:2015 ja ISO 14001 noudattaminen nähdään tärkeänä yrityksen kasvulle, asiakastyytyväisyydelle ja kilpailukyvylle.
Työssä tunnistettiin ja kuvattiin Castek Oy:n keskeiset ydinprosessit ja kuvattiin tarkemmin myynnin ja markkinoinnin prosessi. Lisäksi kaikki dokumentaatio, mukaan lukien laatu- ja ympäristökäsikirjat, tallennettiin QMClouds -alustalle, ja yrityksen auditoinnit ja johdon katselmukset tulevat myös olemaan siellä saatavilla. Työn aikana huomioitiin prosessien kehittämisen vaiheet, painottaen asiakkaiden tarpeiden täyttämistä ja jatkuvaa laadun parantamista saadun asiakaspalautteen pohjalta. Laatustandardien ISO 9001:2015 ja ISO 14001 noudattaminen nähdään tärkeänä yrityksen kasvulle, asiakastyytyväisyydelle ja kilpailukyvylle.