Sähköisen kirjanpito-ohjelman asiakastyytyväisyystutkimus
Kaupinsalo, Kasper (2025)
Kaupinsalo, Kasper
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241886
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajan sähköisen taloudenhallintaohjelman laaja asiakastyytyväisyys ja ymmärtää asiakkaiden odotuksia ohjelmistoa kohtaan.
Teoriaosuudessa käydään laajasti läpi kirjanpito ja sen merkitys yritykselle, asiakaskokemus ja sen keskeiset osa-alueet sekä asiakastyytyväisyys ja siihen vaikuttavat tekijät. Ohjelman asiakastyytyväisyys muodostuu asiakaslähtöisyydestä, tuotteen laadusta ja käytettävyydestä sekä työntekijöiden ammattitaidosta.
Asiakastyytyväisyystutkimus aloitettiin keräämällä aineisto sähköisellä kyselylomakkeella, joiden vastaukset analysoitiin ja jonka perusteella rakennettiin johtopäätökset. Vastauksia kyselyyn tuli 45 kappaletta, joista yksi vastaus jätettiin huomiotta vastaajan vastausten ollessa merkittävästi ristiriidassa.
Vastausten perusteella saatiin kattava kuva ohjelmiston asiakastyytyväisyyden nykytilasta. Ohjelmiston asiakastyytyväisyyden ollessa hyvällä tasolla. Kyselystä saatujen vastausten perusteella voidaan kehittää ohjelmaa asiakkailta nousseiden toiveiden mukaan, joka kasvattaa tyytyväisyyttä entisestään.
Teoriaosuudessa käydään laajasti läpi kirjanpito ja sen merkitys yritykselle, asiakaskokemus ja sen keskeiset osa-alueet sekä asiakastyytyväisyys ja siihen vaikuttavat tekijät. Ohjelman asiakastyytyväisyys muodostuu asiakaslähtöisyydestä, tuotteen laadusta ja käytettävyydestä sekä työntekijöiden ammattitaidosta.
Asiakastyytyväisyystutkimus aloitettiin keräämällä aineisto sähköisellä kyselylomakkeella, joiden vastaukset analysoitiin ja jonka perusteella rakennettiin johtopäätökset. Vastauksia kyselyyn tuli 45 kappaletta, joista yksi vastaus jätettiin huomiotta vastaajan vastausten ollessa merkittävästi ristiriidassa.
Vastausten perusteella saatiin kattava kuva ohjelmiston asiakastyytyväisyyden nykytilasta. Ohjelmiston asiakastyytyväisyyden ollessa hyvällä tasolla. Kyselystä saatujen vastausten perusteella voidaan kehittää ohjelmaa asiakkailta nousseiden toiveiden mukaan, joka kasvattaa tyytyväisyyttä entisestään.