Hyvinvointimatkailun majoitusliikkeen vastaanoton asiakaspalvelijan täydennyskoulutus
Kuosmanen, Matti (2015)
Kuosmanen, Matti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503062843
Tiivistelmä
Intellektuaalisen pääoman arvo kasvaa palvelualoilla. Osaava asiakaspalvelija on arvokas hyvinvointimatkailualalla, joka nähdään tärkeänä osana Suomen tulevaisuuden mat-kailualaa. Hyvinvointimatkailun majoitusliikkeen, kuten kylpylän, vastaanoton asiakas-palvelijan on osattava monia erityistaitoja. Hänen tulee tietää majoitusliikkeensä liikunta -, kauneus - ja hyvinvointipalveluista sekä osata alan terminologia. Asiakaspalvelijalla tulee olla myös hyvät asiakaspalvelu-, myynti ja vuorovaikutustaidot. Vuonna 2013 jär-jestetyssä hyvinvointimatkailukyselyssä selvisi, että parannettavaa oli erityisesti majoi-tusliikkeen asiakaspalvelijoiden ammattitaidossa, henkilökohtaisessa palvelussa ja ystä-vällisyydessä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat suomalaisen hyvinvointimat-kailun majoitusliikkeen vastaanoton asiakaspalvelijan osaamistarpeet nyt ja tulevaisuu-dessa. Majoitusliikkeet ovat rajattu maksullisia hyvinvointipalveluita tarjoaviin suoma-laisiin majoitusliikkeisiin. Työn tavoitteena on luoda osaamistarpeiden pohjalta täyden-nyskoulutuspaketti, joka on suunnattu alan majoitusliikkeissä jo työskenteleville asia-kaspalvelijoille tai juuri valmistuneille ammattilaisille, jotka haluavat kehittää ammatti-taitoaan tai työllistyä hyvinvointipalveluita tarjoavaan majoitusliikkeeseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hyvinvointimatkailun ja sen majoituskohteiden määrittelemisestä, asiakaspalveluosaamisesta sekä osaamisen ennakoinnin periaatteista. Empiirisessä tutkimuksessa haastateltiin syksyllä 2014 viittä vastaanoton esimiestä hy-vinvointipalveluita tarjoavan majoitusliikkeen asiakaspalvelijan osaamistarpeista. Haas-tattelujen tulosten ja teoriatiedon pohjalta luotiin täydennyskoulutuspaketti.
Osaamistarpeissa korostui asiakaspalvelu - ja myyntiosaaminen. Asiakaspalvelijan oma asenne hyvinvointipalveluihin oli keskeinen. Vastaanotossa tuli osata varata ja suositella palveluita sekä tietää kauneus- ja hemmotteluhoidoista. Muiksi tärkeiksi taidoiksi nou-sivat it-osaaminen, vaitiolovelvollisuus, ravitsemus - sekä liiketoimintaosaaminen. Osaamistarpeiden perusteella luotiin täydennyskoulutuspaketti, joka koostuu 10 lähi-päivästä, kahden päivän opintovierailusta sekä lopputyönä luotavasta digitarinasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat suomalaisen hyvinvointimat-kailun majoitusliikkeen vastaanoton asiakaspalvelijan osaamistarpeet nyt ja tulevaisuu-dessa. Majoitusliikkeet ovat rajattu maksullisia hyvinvointipalveluita tarjoaviin suoma-laisiin majoitusliikkeisiin. Työn tavoitteena on luoda osaamistarpeiden pohjalta täyden-nyskoulutuspaketti, joka on suunnattu alan majoitusliikkeissä jo työskenteleville asia-kaspalvelijoille tai juuri valmistuneille ammattilaisille, jotka haluavat kehittää ammatti-taitoaan tai työllistyä hyvinvointipalveluita tarjoavaan majoitusliikkeeseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu hyvinvointimatkailun ja sen majoituskohteiden määrittelemisestä, asiakaspalveluosaamisesta sekä osaamisen ennakoinnin periaatteista. Empiirisessä tutkimuksessa haastateltiin syksyllä 2014 viittä vastaanoton esimiestä hy-vinvointipalveluita tarjoavan majoitusliikkeen asiakaspalvelijan osaamistarpeista. Haas-tattelujen tulosten ja teoriatiedon pohjalta luotiin täydennyskoulutuspaketti.
Osaamistarpeissa korostui asiakaspalvelu - ja myyntiosaaminen. Asiakaspalvelijan oma asenne hyvinvointipalveluihin oli keskeinen. Vastaanotossa tuli osata varata ja suositella palveluita sekä tietää kauneus- ja hemmotteluhoidoista. Muiksi tärkeiksi taidoiksi nou-sivat it-osaaminen, vaitiolovelvollisuus, ravitsemus - sekä liiketoimintaosaaminen. Osaamistarpeiden perusteella luotiin täydennyskoulutuspaketti, joka koostuu 10 lähi-päivästä, kahden päivän opintovierailusta sekä lopputyönä luotavasta digitarinasta.