Sosiaalisen median vaikutukset turismiin
Tingvall, Lotta (2025)
Tingvall, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261909
Tiivistelmä
Turismi on kasvanut runsaasti ajan saatossa, eikä kasvu ole näyttänyt hidastuvan. Kohdemaat hyötyvät turismin tuomista taloudellisista, ympäristöllisistä, sosiaalisista sekä kulttuurillisista vaikutuksista, mutta näiden lisäksi turismi tuo myös mukanaan haittoja, joita on pyritty lievittämään ja estämään erilaisin keinoin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia näitä turismin tuomia hyötyjä ja haittoja Balin ja Venetsian avulla, tarkastella millainen sosiaalisen median rooli on ollut turismiin, sekä pohtia miten haittoja voidaan lieventää yleisesti sekä sosiaalisen median avulla.
Opinnäytetyö perustuu teoriaan, jonka tieto oli kerätty suomenkielisestä sekä englanninkielisestä kirjallisuudesta, tutkimuksista, artikkeleista, tilastoista ja muista teksteistä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu, jolla kerättiin ajatuksia turismin haitoista ja sosiaalisen median roolista, sekä ideoita millaisin keinoin turismin haittoja voidaan lieventää. Haastattelun vastaukset litteroitiin ja niitä analysoitiin tutkimalla vastausten kesken olevia samankaltaisuuksia ja eriäväisyyksiä, huomioiden myös työssä käsitelty teoria.
Haastatteluiden ja teorian perusteella turismin aiheuttamia ongelmia voidaan lieventää etenkin hallinnollisella ja yritysten tasolla, kannustamalla yrityksiä toimimaan vastuullisesti toiminnassaan taloudellisilla kannustimilla, kuten esimerkiksi kevennetyillä veroilla tai apurahalla. Myös sosiaalisen median ja etenkin sosiaalisen median vaikuttajien rooli turismin kehittämisessä ja ohjaamisessa on suuri.
Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opetus- ja tiedotusvälineenä, antaen oikeaa tietoa ja ohjeita matkaajille kohdemaista, sekä ohjata matkailun trendejä. Sosiaalisen median vaikuttajia voidaan kannustaa julkaisemaan matkailuun liittyvää sisältöä, joka on kestävää ja vastuullista, yhteistyökumppanuuksien sekä positiivisen yleisön vuorovaikutuksen avulla. Sosiaalisen median vaikuttajien roolia turismissa ja matkailussa voisi tulevaisuudessa tarkastella syvemmin jatkotutkimuksena tälle opinnäytetyölle.
Opinnäytetyö perustuu teoriaan, jonka tieto oli kerätty suomenkielisestä sekä englanninkielisestä kirjallisuudesta, tutkimuksista, artikkeleista, tilastoista ja muista teksteistä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin teemahaastattelu, jolla kerättiin ajatuksia turismin haitoista ja sosiaalisen median roolista, sekä ideoita millaisin keinoin turismin haittoja voidaan lieventää. Haastattelun vastaukset litteroitiin ja niitä analysoitiin tutkimalla vastausten kesken olevia samankaltaisuuksia ja eriäväisyyksiä, huomioiden myös työssä käsitelty teoria.
Haastatteluiden ja teorian perusteella turismin aiheuttamia ongelmia voidaan lieventää etenkin hallinnollisella ja yritysten tasolla, kannustamalla yrityksiä toimimaan vastuullisesti toiminnassaan taloudellisilla kannustimilla, kuten esimerkiksi kevennetyillä veroilla tai apurahalla. Myös sosiaalisen median ja etenkin sosiaalisen median vaikuttajien rooli turismin kehittämisessä ja ohjaamisessa on suuri.
Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää opetus- ja tiedotusvälineenä, antaen oikeaa tietoa ja ohjeita matkaajille kohdemaista, sekä ohjata matkailun trendejä. Sosiaalisen median vaikuttajia voidaan kannustaa julkaisemaan matkailuun liittyvää sisältöä, joka on kestävää ja vastuullista, yhteistyökumppanuuksien sekä positiivisen yleisön vuorovaikutuksen avulla. Sosiaalisen median vaikuttajien roolia turismissa ja matkailussa voisi tulevaisuudessa tarkastella syvemmin jatkotutkimuksena tälle opinnäytetyölle.