Verkostoitumisen mahdollisuudet puutavara-autoilijoille
Räsänen, Taru (2025)
Räsänen, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271936
Tiivistelmä
Puutavara-autokuljetusten logistiikka on keskeinen osa metsäteollisuutta, ja verkostoituminen on tullut yhä tärkeämmäksi alan kilpailun kasvaessa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää, miten puutavara-autoilijat
hyödyntävät verkostoitumisen mahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällinen kyselytutkimus ja laadullinen teemahaastattelu. Kysely kohdistettiin verkostoyritykseen kuuluville puutavara-autoilijoille, ja haastattelu tehtiin verkostoyrityksen toimitusjohtajalle. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että puutavara-autoilijat hyödyntävät verkostoitumista monin eri tavoin, kuten alan erikoistuneiden verkostojen, suullisen yhteydenpidon ja alan tapahtumien kautta. Verkostot tarjoavat merkittäviä liiketoimintahyötyjä, kuten resurssien jakamista, asiakaskunnan laajentamista ja vastuullisuuden edistämistä. Verkostoitumisen suurimmiksi haasteiksi nousivat kilpailu, epäluottamus, ajanpuute ja maantieteelliset esteet.
Johtopäätöksenä todettiin, että verkostoituminen on tärkeä väline puutavara-autoilijoiden liiketoiminnan kehittämisessä ja kilpailukyvyn parantamisessa. Verkostojen täysimittainen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa kehittämistä, luottamuksen rakentamista ja avointa yhteistyötä. Tutkimuksen tuloksena luotiin posteri ”Verkostoidu fiksusti”, joka tarjoaa konkreettisia suosituksia ja vinkkejä puutavara-autoilijoiden verkostoitumiskäytäntöjen kehittämiseksi.
hyödyntävät verkostoitumisen mahdollisuuksia.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä määrällinen kyselytutkimus ja laadullinen teemahaastattelu. Kysely kohdistettiin verkostoyritykseen kuuluville puutavara-autoilijoille, ja haastattelu tehtiin verkostoyrityksen toimitusjohtajalle. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että puutavara-autoilijat hyödyntävät verkostoitumista monin eri tavoin, kuten alan erikoistuneiden verkostojen, suullisen yhteydenpidon ja alan tapahtumien kautta. Verkostot tarjoavat merkittäviä liiketoimintahyötyjä, kuten resurssien jakamista, asiakaskunnan laajentamista ja vastuullisuuden edistämistä. Verkostoitumisen suurimmiksi haasteiksi nousivat kilpailu, epäluottamus, ajanpuute ja maantieteelliset esteet.
Johtopäätöksenä todettiin, että verkostoituminen on tärkeä väline puutavara-autoilijoiden liiketoiminnan kehittämisessä ja kilpailukyvyn parantamisessa. Verkostojen täysimittainen hyödyntäminen edellyttää kuitenkin jatkuvaa kehittämistä, luottamuksen rakentamista ja avointa yhteistyötä. Tutkimuksen tuloksena luotiin posteri ”Verkostoidu fiksusti”, joka tarjoaa konkreettisia suosituksia ja vinkkejä puutavara-autoilijoiden verkostoitumiskäytäntöjen kehittämiseksi.