Kahvilakonseptin tuotevalikoiman ideointi toiselle asteelle : Tampereen Ateria
Laitinen, Sanna (2015)
Laitinen, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503082862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503082862
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä ideoitiin tuotevalikoima toisen asteen kahvilakonseptille. Työssä haettiin vastauksia kysymyksiin: millainen on kahvilakonseptiin sopiva tuotevalikoima, mitä asiakkaat haluavat ja mitkä ovat toimeksiantajan toiveet. Toimeksiantaja Tampereen Ateria yhtenäistää kahvilapalvelut toiseen asteen toimipaikoissa, joissa se on ateriapalvelujen tuottajana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustuttiin ravitsemuksellisiin tekijöihin ja aisteihin makujen välittäjinä. Aihealueeseen tutustuminen suositusten, tutkimusten ja vallitsevien trendien kautta oli keskeisessä asemassa. Toisen asteen opiskelijoiden kahvilakäyttäytymistä ja toiveita tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä käyttäen. Toisten toimijoiden tuotevalikoimiin tutustuttiin benchmarkkauksen avulla.
Toteutetun kyselyn tuloksista selvisi, että kahvilapalveluja käytetään useimmin iltapäivisin. Kahvilasta ostetaan eniten leipätuotteita, makeisia ja leivonnaisia. Juomista suosituimpia olivat kahvi ja virvoitusjuomat. Tuotevalikoimaan toivottiin terveellisempiä tuotteita, vaihtelevuutta, erityisruokavalioiden parempaa huomioimista ja edullisempaa hintatasoa. Asiakkaiden ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta lähteneen ideoinnin lopputuloksena syntyi välipalapainotteinen perustuotevalikoima Tampereen Aterian kahvilakonseptille. Tuotevalikoimassa on huomioitu suomalaiset ravitsemussuositukset, aistittavat ominaisuudet, trendien vaikutus ja soveltuvuus moneen erityisruokavalioon sekä valmistamisen vaivattomuus ja tuotteiden monikäyttöisyys. Ideoidut tuotteet antavat ne valmistaville mahdollisuuden käyttää ammattitaitoaan lopullisen toteutuksen suhteen.
Toisen asteen opiskelijat tarvitsevat vielä ohjausta terveellisten välipalojen valintaan. Yleisesti on tiedossa terveellisen välipalan kriteerit, mutta helposti sorrutaan satunnaisesti nautittaviksi suositeltuihin vaihtoehtoihin. Kahvilapalveluja tarjoavan tahon on huomioitava tämä saatavuudessa ja esille laitossa. Ideoidun tuotevalikoiman oheen suunniteltu kiertävä kausituotevalikoima olisi luonteva jatkotoimenpide perustuotevalikoiman rinnalle. Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia, miten toisen asteen opiskelijat ovat ottaneet vastaan ideoidun tuotevalikoiman.
Toteutetun kyselyn tuloksista selvisi, että kahvilapalveluja käytetään useimmin iltapäivisin. Kahvilasta ostetaan eniten leipätuotteita, makeisia ja leivonnaisia. Juomista suosituimpia olivat kahvi ja virvoitusjuomat. Tuotevalikoimaan toivottiin terveellisempiä tuotteita, vaihtelevuutta, erityisruokavalioiden parempaa huomioimista ja edullisempaa hintatasoa. Asiakkaiden ja toimeksiantajan toiveiden pohjalta lähteneen ideoinnin lopputuloksena syntyi välipalapainotteinen perustuotevalikoima Tampereen Aterian kahvilakonseptille. Tuotevalikoimassa on huomioitu suomalaiset ravitsemussuositukset, aistittavat ominaisuudet, trendien vaikutus ja soveltuvuus moneen erityisruokavalioon sekä valmistamisen vaivattomuus ja tuotteiden monikäyttöisyys. Ideoidut tuotteet antavat ne valmistaville mahdollisuuden käyttää ammattitaitoaan lopullisen toteutuksen suhteen.
Toisen asteen opiskelijat tarvitsevat vielä ohjausta terveellisten välipalojen valintaan. Yleisesti on tiedossa terveellisen välipalan kriteerit, mutta helposti sorrutaan satunnaisesti nautittaviksi suositeltuihin vaihtoehtoihin. Kahvilapalveluja tarjoavan tahon on huomioitava tämä saatavuudessa ja esille laitossa. Ideoidun tuotevalikoiman oheen suunniteltu kiertävä kausituotevalikoima olisi luonteva jatkotoimenpide perustuotevalikoiman rinnalle. Jatkotutkimusaiheena voitaisiin tutkia, miten toisen asteen opiskelijat ovat ottaneet vastaan ideoidun tuotevalikoiman.