Pelastustoimen sopimushenkilöstön koulutuksen järjestäminen osana turvallisuusalan ammatillisia tutkintoja
Meriläinen, Ville; Tuukkanen, Pekka (2025)
Meriläinen, Ville
Tuukkanen, Pekka
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501281988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501281988
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin pelastustoimen sopimushenkilöstön koulutusta turvallisuusalan perustutkinnossa ja sen merkitystä yksityisten turvallisuusalan yritysten tarjoamille palveluille. Tavoitteena oli selvittää koulutuksen merkitys työnantajille ja yhteiskunnalle sekä arvioida, kuinka hyvin ammatillinen koulutus vastaa pelastusalalla ja turvallisuusalalla toimivien yritysten odotuksia.
Tutkimus keskittyi erityisesti pelastustoimen koulutuksen integroimiseen osaksi turvallisuusalan ammatillisia tutkintoja. Haastattelututkimuksessa, jossa Koulutuskuntayhtymä OSAO haastatteli yhteistyötahojaan, saatiin selville, että työelämätaitojen oppiminen tapahtuu parhaiten käytännön työssä. Koulutuksen järjestäjällä on tärkeä rooli opiskelijoiden ohjauksessa ja arvioinnissa, erityisesti erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohdalla.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin toimintamalli Koulutuskuntayhtymä OSAOlle pelastustoimen koulutuksen parantamiseksi osana ammatillisia opintoja. Mallin avulla pyritään kehittämään koulutuksen laatua ja vastaamaan entistä paremmin työelämän vaatimuksiin, hyödyttäen sekä opiskelijoita että työnantajia.
Tutkimus keskittyi erityisesti pelastustoimen koulutuksen integroimiseen osaksi turvallisuusalan ammatillisia tutkintoja. Haastattelututkimuksessa, jossa Koulutuskuntayhtymä OSAO haastatteli yhteistyötahojaan, saatiin selville, että työelämätaitojen oppiminen tapahtuu parhaiten käytännön työssä. Koulutuksen järjestäjällä on tärkeä rooli opiskelijoiden ohjauksessa ja arvioinnissa, erityisesti erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kohdalla.
Opinnäytetyön tuloksena kehitettiin toimintamalli Koulutuskuntayhtymä OSAOlle pelastustoimen koulutuksen parantamiseksi osana ammatillisia opintoja. Mallin avulla pyritään kehittämään koulutuksen laatua ja vastaamaan entistä paremmin työelämän vaatimuksiin, hyödyttäen sekä opiskelijoita että työnantajia.