Kirurginen käsihygienia ja pukeutuminen ennen leikkausta
Jänkävaara, Saara; Kytölä, Oona (2025)
Jänkävaara, Saara
Kytölä, Oona
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282004
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opetusvideo Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille instrumentoivan hoitajan valmistautumisesta leikkaussaliin. Työn tavoitteena oli kehittää opetusväline, joka selkeyttää ja havainnollistaa perioperatiivista hoitotyötä Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille tukeutuen hoitotyön perusteisiin. Tilaajana toimii Hämeen ammattikorkeakoulu, jolle opetusvideon käyttöoikeus siirretään opinnäytetyöprosessin jälkeen. Video kehitettiin tilaajan tarpeiden ja toiveiden mukaisesti huomioiden videon eettisyys ja luotettavuus.
Työn teoreettinen osuus käsitteli infektioiden torjuntaa hoitotyössä, sairaanhoitajan roolia aseptiikan toteuttajana sekä perioperatiivisen hoitotyön käytäntöjä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin käsihygienian ja aseptiikan merkitystä sairaanhoitotyössä sekä niihin liittyviä käytäntöjä leikkaussaliympäristössä. Työn taustalla oli se, että kirurgiset toimenpiteet ja leikkaussaliin pukeutuminen ovat keskeisiä infektioiden ehkäisyssä sekä potilasturvallisuuden kannalta. Erityisesti infektioiden estäminen ja aseptisten toimenpiteiden noudattaminen, kuten käsihygienia ja pukeutumisen oikea toteuttaminen ovat elintärkeitä leikkaussalissa. Työhön hyödynnettiin erilaisista tietokannoista ja tutkimuksista saatua monipuolista lähdemateriaalia. Työn lähteinä käytettiin ajantasaista ja uusinta tutkittua tietoa aiheesta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opetusvideo on arvokas työkalu sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa ja sen avulla voidaan edistää kirurgisen hoitotyön laatua sekä tehostaa aseptisuutta. Video tarjoaa opiskelijoille selkeän ja havainnollistavan keinon perehtyä hoitotyön käytäntöihin. Se mahdollistaa myös itsenäisen opiskelun, joka tukee opiskelijoiden oppimista monimuotoisesti. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opetusvideon käyttö voi parantaa kirurgisen hoitotyön laadun varmistamista sekä vaikuttaa myönteisesti potilasturvallisuuteen ja hoitotyön tehokuuteen.
Työn teoreettinen osuus käsitteli infektioiden torjuntaa hoitotyössä, sairaanhoitajan roolia aseptiikan toteuttajana sekä perioperatiivisen hoitotyön käytäntöjä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin käsihygienian ja aseptiikan merkitystä sairaanhoitotyössä sekä niihin liittyviä käytäntöjä leikkaussaliympäristössä. Työn taustalla oli se, että kirurgiset toimenpiteet ja leikkaussaliin pukeutuminen ovat keskeisiä infektioiden ehkäisyssä sekä potilasturvallisuuden kannalta. Erityisesti infektioiden estäminen ja aseptisten toimenpiteiden noudattaminen, kuten käsihygienia ja pukeutumisen oikea toteuttaminen ovat elintärkeitä leikkaussalissa. Työhön hyödynnettiin erilaisista tietokannoista ja tutkimuksista saatua monipuolista lähdemateriaalia. Työn lähteinä käytettiin ajantasaista ja uusinta tutkittua tietoa aiheesta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että opetusvideo on arvokas työkalu sairaanhoitajaopiskelijoiden koulutuksessa ja sen avulla voidaan edistää kirurgisen hoitotyön laatua sekä tehostaa aseptisuutta. Video tarjoaa opiskelijoille selkeän ja havainnollistavan keinon perehtyä hoitotyön käytäntöihin. Se mahdollistaa myös itsenäisen opiskelun, joka tukee opiskelijoiden oppimista monimuotoisesti. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että opetusvideon käyttö voi parantaa kirurgisen hoitotyön laadun varmistamista sekä vaikuttaa myönteisesti potilasturvallisuuteen ja hoitotyön tehokuuteen.