Verkkokoulutus Airbus Defence and Space Oy:n henkilöstölle
Huolman, Sofia (2025)
Huolman, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282034
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään tekoälyllä tehostettua sosiaalista hakkerointia ja sen tunnistamista. Sosiaalinen hakkerointi on käyttäjään kohdistuvaa manipulaatiota, jolla pyritään saamaan haltuun hyväksikäytettävää tietoa tai muutoin hyödyntämään uhria. Tekoäly voi puolestaan tehostaa tiedonkeruuta tai luoda aidon oloisia syväväärennöksiä, mitkä vaikeuttavat hyökkäysten tunnistamista.
Tutkimusongelmana oli: Miten suunnitella kompakti verkkokoulutus, joka lisää
toimeksiantajayrityksen henkilöstön valmiuksia tunnistaa tekoälyllä tehostettuja sosiaalisen hakkeroinnin hyökkäyksiä? Työn tavoitteena oli kehittää Airbus Defence and Space Oy:lle kompakti verkkokoulutus, joka parantaa henkilöstön kykyä tunnistaa ja torjua tekoälyn avulla toteutettuja sosiaalisen hakkeroinnin hyökkäyksiä. Koulutus suunniteltiin sijoitettavaksi Moodle-alustalle osaksi yrityksen Security Induction -oppimispolkua. Verkkokoulutuksen suunnittelussa korostettiin käytännönläheisyyttä, helppoa omaksuttavuutta ja täydentävää roolia yrityksen nykyisten tietoturvakoulutusten rinnalla. Tuotoksen tuli olla tiivis ja kattava, jotta se palvelee toimivasti toimeksiantajayrityksen tarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena eli toiminnallisena opinnäytetyönä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää, ja aineisto analysoi
tiin sisällönanalyysin avulla. Kehittämisprosessissa huomioitiin toimeksiantajan tarpeet ja resurssit sekä uudenlaisten tietoturvauhkien erityispiirteet. Verkkokoulutuksen sisältö painottaa konkreettisia ja selkeitä toimintamalleja, jotka auttavat henkilöstöä tunnistamaan tekoälyllä tehostettuja hyökkäyksiä ja toimimaan tehokkaasti niitä kohdatessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kompakti ja kohdennettu verkkokoulutus,
joka vastaa uudenlaisiin uhkiin ja parantaa henkilöstön tietoturvatietoisuutta.
Lisäksi työ tarjoaa toimivan mallin vastaavien koulutusten kehittämiseen. Lopuksi työssä arvioitiin henkilöstön roolia osana yrityksen tietotuvallisuutta: työn lähtökohtana oli nähdä ihmiset tietoturvan vahvuutena, ei heikkoutena. Tämä näkökulma tukee positiivista asennemuutosta ja vahvistaa organisaation tietoturvaa kokonaisvaltaisesti.
Liitteissä esitellään opinnäytetyön tuotoksena tuotetun verkkokoulutuksen
kaikki sivut ja interaktiiviset elementit.
Tutkimusongelmana oli: Miten suunnitella kompakti verkkokoulutus, joka lisää
toimeksiantajayrityksen henkilöstön valmiuksia tunnistaa tekoälyllä tehostettuja sosiaalisen hakkeroinnin hyökkäyksiä? Työn tavoitteena oli kehittää Airbus Defence and Space Oy:lle kompakti verkkokoulutus, joka parantaa henkilöstön kykyä tunnistaa ja torjua tekoälyn avulla toteutettuja sosiaalisen hakkeroinnin hyökkäyksiä. Koulutus suunniteltiin sijoitettavaksi Moodle-alustalle osaksi yrityksen Security Induction -oppimispolkua. Verkkokoulutuksen suunnittelussa korostettiin käytännönläheisyyttä, helppoa omaksuttavuutta ja täydentävää roolia yrityksen nykyisten tietoturvakoulutusten rinnalla. Tuotoksen tuli olla tiivis ja kattava, jotta se palvelee toimivasti toimeksiantajayrityksen tarpeita.
Opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena eli toiminnallisena opinnäytetyönä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää, ja aineisto analysoi
tiin sisällönanalyysin avulla. Kehittämisprosessissa huomioitiin toimeksiantajan tarpeet ja resurssit sekä uudenlaisten tietoturvauhkien erityispiirteet. Verkkokoulutuksen sisältö painottaa konkreettisia ja selkeitä toimintamalleja, jotka auttavat henkilöstöä tunnistamaan tekoälyllä tehostettuja hyökkäyksiä ja toimimaan tehokkaasti niitä kohdatessa.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kompakti ja kohdennettu verkkokoulutus,
joka vastaa uudenlaisiin uhkiin ja parantaa henkilöstön tietoturvatietoisuutta.
Lisäksi työ tarjoaa toimivan mallin vastaavien koulutusten kehittämiseen. Lopuksi työssä arvioitiin henkilöstön roolia osana yrityksen tietotuvallisuutta: työn lähtökohtana oli nähdä ihmiset tietoturvan vahvuutena, ei heikkoutena. Tämä näkökulma tukee positiivista asennemuutosta ja vahvistaa organisaation tietoturvaa kokonaisvaltaisesti.
Liitteissä esitellään opinnäytetyön tuotoksena tuotetun verkkokoulutuksen
kaikki sivut ja interaktiiviset elementit.