Digimarkkinointisuunnitelma Riihimäen Ajoharjoitteluradalle
Mattila, Kaisa (2025)
Mattila, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda näkyvyyttä kasvattava digimarkkinointisuunnitelma toimeksiantajalle. Näkyvyyden kasvattamisen kautta suunnitelman toivottiin lisäävän yleisön tietoa yrityksen palveluista sekä kasvattavan asiakasmäärää. Ajosimulaattorit ovat yleistyneet ajokorttikoulutuksissa ja korvaavat osan ajotunneista, mikä vaikuttaa heikentävästi ajoratojen liiketoimintaan. Toimeksiantajana toimi Riihimäen Liukasrata, joka pitää rata-ajon sisällyttämistä erityisesti liukkaan kelin harjoitteluun tärkeänä. Yritys tarjoaa muun muassa liukasradalla ajamista sisältäviä riskientunnistamiskoulutusta ja tyky-päiväpaketteja yrityksille. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat markkinointisuunnitelma, digimarkkinointi ja somemarkkinointi sekä markkinointisuunnitelman rakentamisessa käytettävät mallit: SOSTAC, AIDA ja SWOT.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tietoperusta rakennettiin markkinointisuunnitelman tekemisen sisältämien vaiheiden ja mallien mukaan. Tietoperustassa keskityttiin erityisesti orgaanisen digimarkkinoinnin toimenpiteisiin valituissa kanavissa ja kirjallisuudessa osoitettuihin menestyvän sisällöntuotannon lainalaisuuksiin. Tietoperustan lisäksi, digimarkkinointisuunnitelman tueksi toteutettiin sisällöntuotannon kokeilu toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa. Kokeilussa pyrittiin selvittämään, millainen sisältö tavoittaa ja sitouttaa kohderyhmää. Markkinointisuunnitelman luomisessa keskityttiin nykytilanteen analysointiin sekä sisällöntuotantoon, sillä näkyvyydestä kilpaileminen ja tiedon lisääminen liittyivät vahvasti toimeksiantajan tavoitteisiin
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi SOSTAC-mallin mukaan etenevä digimarkkinointisuunnitelma, suunnitelmasta tiivistetty kooste-esitys, julkaisuehdotuksia sekä julkaisupohjia toimeksiantajan käyttöön. Suunnitelma sisältää nykytilanteen analyysin, tavoitteiden ja kohderyhmän tarkentamisen, pääviestin ja visuaalisen tyylin muotoilun, tavoitteita tukevat taktiikat, kalenterin sekä mittarit suunnitelman seuraamiseen.
Markkinointisuunnitelma ja sen perusteena toimiva opinnäytetyön tietoperusta antaa toimeksiantajalle pohjan aloittaa tavoitteellinen sisällöntuotanto. Suunnitelman kehittämistä ja päivittämistä tukevat työssä esitetyt mallit ja työkalut sekä aloitetun sisällöntuotannon kokeilun jatkaminen. Toimeksiantajan harkintaan jää suunnitelman, julkaisupohjien ja ideoiden käytäntöön vieminen.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tietoperusta rakennettiin markkinointisuunnitelman tekemisen sisältämien vaiheiden ja mallien mukaan. Tietoperustassa keskityttiin erityisesti orgaanisen digimarkkinoinnin toimenpiteisiin valituissa kanavissa ja kirjallisuudessa osoitettuihin menestyvän sisällöntuotannon lainalaisuuksiin. Tietoperustan lisäksi, digimarkkinointisuunnitelman tueksi toteutettiin sisällöntuotannon kokeilu toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa. Kokeilussa pyrittiin selvittämään, millainen sisältö tavoittaa ja sitouttaa kohderyhmää. Markkinointisuunnitelman luomisessa keskityttiin nykytilanteen analysointiin sekä sisällöntuotantoon, sillä näkyvyydestä kilpaileminen ja tiedon lisääminen liittyivät vahvasti toimeksiantajan tavoitteisiin
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi SOSTAC-mallin mukaan etenevä digimarkkinointisuunnitelma, suunnitelmasta tiivistetty kooste-esitys, julkaisuehdotuksia sekä julkaisupohjia toimeksiantajan käyttöön. Suunnitelma sisältää nykytilanteen analyysin, tavoitteiden ja kohderyhmän tarkentamisen, pääviestin ja visuaalisen tyylin muotoilun, tavoitteita tukevat taktiikat, kalenterin sekä mittarit suunnitelman seuraamiseen.
Markkinointisuunnitelma ja sen perusteena toimiva opinnäytetyön tietoperusta antaa toimeksiantajalle pohjan aloittaa tavoitteellinen sisällöntuotanto. Suunnitelman kehittämistä ja päivittämistä tukevat työssä esitetyt mallit ja työkalut sekä aloitetun sisällöntuotannon kokeilun jatkaminen. Toimeksiantajan harkintaan jää suunnitelman, julkaisupohjien ja ideoiden käytäntöön vieminen.