Tukiviittomat kommunikoinnin tukena alle 3-vuotiaiden kanssa varhaiskasvatuksessa
Vainio, Eija (2025)
Vainio, Eija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302092
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kuvaileva kirjallisuuskatsaus tukiviittomien käytöstä kommunikoinnin tukena alle 3-vuotiaiden kanssa varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö keskittyy tukiviittomien käytön todettujen hyötyjen selvittämiseen ja esille nostamiseen varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön tehtävänä on koota tutkimustietoa tukiviittomien käytön hyödystä alle 3-vuotiaiden lasten kanssa varhaiskasvatuksessa. Tutkimustulosten koonnin pohjalta opinnäytetyössä esitetään suositukset tukiviittomien käytön jalkauttamiseen päiväkodin arjen vuorovaikutuksessa lasten kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhakuprosessiin valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerit, luotiin tutkimuskysymys ja tämän pohjalta luotiin erilaisia hakusanoja ja lausekkeita. Aineistoon hyväksyttiin vähimmäismäärä 10 aineistoa, joiden analysointi tehtiin käyttämällä menetelmänä sisältöanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esille monia hyötyjä tukiviittomien käytöstä, liittyen lasten kielelliseen kehitykseen, sosiaalisemotionaaliseen kehitykseen sekä vuorovaikutuksen paranemiseen aikuisen ja lapsen välillä. Saadut tulokset ovat samansuuntaisia aiemman teoriatiedon valossa. Tulokset tukevat tukiviittomien hyötyjä ja kumoavat niiden vaikuttavan negatiivisesti esimerkiksi lasten kielen kehitykseen.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksen työntekijöille, koska opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta tukiviittomien käytön olevan hyödyllistä kaikille lapsille varhaiskasvatuksen arjessa. Näin ollen tukiviittomien käyttöä voidaan suositella laajasti varhaiskasvatuksen arkeen. Opinnäytetyöhön koottu tieto soveltuu myös lasten vanhemmille, jotka ovat kiinnostuneet saamaan tietoa tukiviittomien käytön hyödyistä tutkimustulosten valossa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tiedonhakuprosessiin valittiin sisäänotto- ja poissulkukriteerit, luotiin tutkimuskysymys ja tämän pohjalta luotiin erilaisia hakusanoja ja lausekkeita. Aineistoon hyväksyttiin vähimmäismäärä 10 aineistoa, joiden analysointi tehtiin käyttämällä menetelmänä sisältöanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksissa nousi esille monia hyötyjä tukiviittomien käytöstä, liittyen lasten kielelliseen kehitykseen, sosiaalisemotionaaliseen kehitykseen sekä vuorovaikutuksen paranemiseen aikuisen ja lapsen välillä. Saadut tulokset ovat samansuuntaisia aiemman teoriatiedon valossa. Tulokset tukevat tukiviittomien hyötyjä ja kumoavat niiden vaikuttavan negatiivisesti esimerkiksi lasten kielen kehitykseen.
Opinnäytetyö on suunnattu erityisesti varhaiskasvatuksen työntekijöille, koska opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta tukiviittomien käytön olevan hyödyllistä kaikille lapsille varhaiskasvatuksen arjessa. Näin ollen tukiviittomien käyttöä voidaan suositella laajasti varhaiskasvatuksen arkeen. Opinnäytetyöhön koottu tieto soveltuu myös lasten vanhemmille, jotka ovat kiinnostuneet saamaan tietoa tukiviittomien käytön hyödyistä tutkimustulosten valossa.