Valmennusryhmien koetut vaikutukset työelämätaitoihin
Rodriguez, Sebastian (2025)
Rodriguez, Sebastian
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön valmennusryhmien arviointi liittyy yksityisen sosiaalialan toimijan, Humanan avopalveluiden henkilöstöhallinnon valtakunnalliseen kehittämisprojektiin keväällä 2024. Projektissa vahvistettiin ohjaajien perehtymistä työhön, työssä jaksamista ja oman työn hallintaa ja -suunnittelua erityisten valmennusryhmien avulla.
Ryhmillä kehitettiin henkilöstöhallinnon työkalua perehdytykseen muun jo olemassa olevan perehdytyksen rinnalle. Tämä opinnäytetyö selvittää, miten osallistujat kokivat valmennusryhmien vaikuttaneen työhön perehtymiseen, työssä jaksamiseen sekä oman työn hallintaan ja -suunnitteluun. Opinnäytetyö tehtiin Humana lapsiperhepalveluiden avohoito-palveluille.
Humana lapsiperhepalveluiden avopalveluissa tehdään työtä haasteellisten lapsiperheiden ja asiakkaiden kanssa. Työssä korostuu itseohjautuvuus, taito itsenäiseen päätöksentekoon, hyvä oman työn hallinta ja työyhteisötaidot. Muun muassa näitä taitoja harjoiteltiin valmennuksessa. Osallistujat koottiin Humanan eri avopalveluiden yksiköistä ympäri Suomea. Valmennukseen osallistuneita oli yhteensä 26, jotka jaettiin neljään erilliseen ryhmään. Valmennuksen kesto oli neljä kuukautta ja kaikilla ryhmillä tapaamiskertoja oli neljä. Valmennus toteutettiin Teams -sovelluksen etätapaamisilla.
Opinnäytetyössä teemahaastateltiin neljää valmennusryhmiin osallistunutta työntekijää kokemuksistaan valmennuksesta. Haastatteluissa käsiteltiin kolmea teemaa, jotka olivat työhön perehtyminen, työssäjaksaminen ja oman työn suunnittelu ja -hallinta. Lisäksi arvioitiin, miten valmennusryhmät tukivat näitä työelämätaitoja. Aineisto litteroitiin ja luokiteltiin alkuperäisilmaisuista alaluokkiin ja teemojen mukaisiin yläluokkiin.
Valmennusryhmiin osallistuneet kokivat valmennuksen tarpeellisena ja siitä saatiin tukea perehtymiseen, oman työn hallintaan ja työssä kehittymiseen. Valmennus auttoi sitoutumisessa uuteen työhön. Osallistuneiden vertaistuki koettiin erityisen tärkeänä. Valmennukselta toivottiin enemmän tukea ja apua oman työn hallintaan. Kaikki eivät kokeneet valmennuksella olleen vaikutusta oman ammattiroolin selkiyttämiseen ja osa koki valmennuksen alkaneen liian myöhään työn alkamisesta. Tuloksista on apua valmennusryhmien jatkokehittelyssä.
Ryhmillä kehitettiin henkilöstöhallinnon työkalua perehdytykseen muun jo olemassa olevan perehdytyksen rinnalle. Tämä opinnäytetyö selvittää, miten osallistujat kokivat valmennusryhmien vaikuttaneen työhön perehtymiseen, työssä jaksamiseen sekä oman työn hallintaan ja -suunnitteluun. Opinnäytetyö tehtiin Humana lapsiperhepalveluiden avohoito-palveluille.
Humana lapsiperhepalveluiden avopalveluissa tehdään työtä haasteellisten lapsiperheiden ja asiakkaiden kanssa. Työssä korostuu itseohjautuvuus, taito itsenäiseen päätöksentekoon, hyvä oman työn hallinta ja työyhteisötaidot. Muun muassa näitä taitoja harjoiteltiin valmennuksessa. Osallistujat koottiin Humanan eri avopalveluiden yksiköistä ympäri Suomea. Valmennukseen osallistuneita oli yhteensä 26, jotka jaettiin neljään erilliseen ryhmään. Valmennuksen kesto oli neljä kuukautta ja kaikilla ryhmillä tapaamiskertoja oli neljä. Valmennus toteutettiin Teams -sovelluksen etätapaamisilla.
Opinnäytetyössä teemahaastateltiin neljää valmennusryhmiin osallistunutta työntekijää kokemuksistaan valmennuksesta. Haastatteluissa käsiteltiin kolmea teemaa, jotka olivat työhön perehtyminen, työssäjaksaminen ja oman työn suunnittelu ja -hallinta. Lisäksi arvioitiin, miten valmennusryhmät tukivat näitä työelämätaitoja. Aineisto litteroitiin ja luokiteltiin alkuperäisilmaisuista alaluokkiin ja teemojen mukaisiin yläluokkiin.
Valmennusryhmiin osallistuneet kokivat valmennuksen tarpeellisena ja siitä saatiin tukea perehtymiseen, oman työn hallintaan ja työssä kehittymiseen. Valmennus auttoi sitoutumisessa uuteen työhön. Osallistuneiden vertaistuki koettiin erityisen tärkeänä. Valmennukselta toivottiin enemmän tukea ja apua oman työn hallintaan. Kaikki eivät kokeneet valmennuksella olleen vaikutusta oman ammattiroolin selkiyttämiseen ja osa koki valmennuksen alkaneen liian myöhään työn alkamisesta. Tuloksista on apua valmennusryhmien jatkokehittelyssä.