Psykoedukaation hyödyntäminen skitsofreniapotilaiden hoidossa
Turkia, Jenni; Pääkkönen, Sofia (2025)
Turkia, Jenni
Pääkkönen, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501302119
Tiivistelmä
Skitsofrenia on vakava ja pitkäaikainen mielenterveyshäiriö, joka voi muun muassa vaikuttaa sairastuneen ajatteluun, tunteidenkäsittelyyn ja käyttäytymiseen. Skitsofrenia voi aiheuttaa potilaalle muun muassa aistiharhoja, harha-luuloja ja ajatushäiriöitä, jotka vaikeuttavat arjen hallintaa. Skitsofreniaa sairastavat saattavat kokea myös muita psyykkisiä oireita, kuten ahdistusta, masennusta ja keskittymisvaikeuksia. Sairastuneen arki voi olla haastavaa, sillä psykoottiset jaksot voivat rajoittaa toimintakykyä ja hoitoon sitoutuminen saattaa olla vaikeaa. Arjen askareet ja ihmissuhteet voivat kärsiä, ja potilas voi kokea itsensä vieraantuneeksi ympäröivästä yhteiskunnasta. Sairastuneen itsensä lisäksi skitsofrenia voi vaikuttaa myös läheisten elämään, sillä skitsofrenia aiheuttaa usein huolta ja stressiä koko lähipiirissä. Läheiset joutuvat sopeutumaan uuteen elämään ja miettimään, miten he voivat tukea sairastunutta. Tällöin heidän oma elämänlaatunsa voi heikentyä huolien ja rasitusten vuoksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hyötyä psykoedukaatiosta on skitsofreniapotilaiden hoidossa. Työn tavoitteena oli koota yhteen tietoa aiheesta hoitoalanopiskelijoille ja ammattilaisille sekä muille aiheesta kiinnostuneille. Tutkimuskysymyksenä olivat: ”Millä tavoin psykoedukaatio edistää potilaiden hoitoon sitoutumista ja hoitotuloksia” ja ”Miten psykoedukaatio voi tukea potilaan läheisiä skitsofrenian hoidossa ja kuntoutuksessa?” Opinnäytetyön tilaajana on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston keräämiseen ja valitsemiseen hyödynnettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Opinnäytetyöhön valikoitui mukaan lopulta kuusi eri tutkimusta aiheesta. Tutkimuksista viisi oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Aineiston analyysi tehtiin hyödyntäen teema-analyysiä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voidaan todeta, että psykoedukaatio on tärkeä osa mielenterveyspotilaiden hoitoa. Psykoedukaation avulla jaetaan tietoa sairaudesta potilaalle ja hänen läheisilleen ja parannetaan potilaiden hoitoon sitoutumista. Psykoedukaation avulla pystytään vähentämään negatiivisia mieli-kuvia mielenterveyspotilaista ja -sairauksista.
Asiasanat: psykoedukaatio, skitsofrenia, psykoosi
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, mitä hyötyä psykoedukaatiosta on skitsofreniapotilaiden hoidossa. Työn tavoitteena oli koota yhteen tietoa aiheesta hoitoalanopiskelijoille ja ammattilaisille sekä muille aiheesta kiinnostuneille. Tutkimuskysymyksenä olivat: ”Millä tavoin psykoedukaatio edistää potilaiden hoitoon sitoutumista ja hoitotuloksia” ja ”Miten psykoedukaatio voi tukea potilaan läheisiä skitsofrenian hoidossa ja kuntoutuksessa?” Opinnäytetyön tilaajana on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineiston keräämiseen ja valitsemiseen hyödynnettiin sisäänotto- ja poissulkukriteereitä. Opinnäytetyöhön valikoitui mukaan lopulta kuusi eri tutkimusta aiheesta. Tutkimuksista viisi oli englanninkielisiä ja yksi suomenkielinen. Aineiston analyysi tehtiin hyödyntäen teema-analyysiä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voidaan todeta, että psykoedukaatio on tärkeä osa mielenterveyspotilaiden hoitoa. Psykoedukaation avulla jaetaan tietoa sairaudesta potilaalle ja hänen läheisilleen ja parannetaan potilaiden hoitoon sitoutumista. Psykoedukaation avulla pystytään vähentämään negatiivisia mieli-kuvia mielenterveyspotilaista ja -sairauksista.
Asiasanat: psykoedukaatio, skitsofrenia, psykoosi