TRAUMAINFORMOIDUN TYÖOTTEEN JA TIETOISUUSTAITOJEN MERKITYS HAASTAVASSA LASTENSUOJELUTYÖSSÄ
Boström, Meri (2024)
Boström, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312136
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää traumainformoidun työotteen ja työntekijän tietoisuustaitojen merkitystä haastavassa lastensuojelun erityisyksikössä tehtävässä työssä. Tutkimuskysymyksinä oli viisi traumainformoidun työotteen käyttöön liittyvää kysymystä, joiden tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusta traumainformoidusta koulutuksesta ja tietoisuustaitojen merkityksestä lastensuojelun laitostyössä. Taustatutkimus osoittaa, että traumainformoidun työotteen lähtökohtana on kulttuurin muutos. Traumainformoidussa työyhteisössä pohditaan asiakkaan menneisyyden ja elämäntapahtumien merkitystä tämänhetkiseen elämäntilanteeseen. Traumainformoidussa työyhteisössä ymmärretään traumojen merkitys yksilön käyttäytymiseen sekä traumojen vaikutus hermostoon. Traumainformoiduksi organisaatioksi ei tulla yhdellä koulutuksella vaan tietoinen ajattelun muutos vaatii aikaa, resursseja sekä tukea esihenkilöiltä. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna seitsemälle lastensuojelun erityisyksikössä toimivalle työntekijälle. Haastattelut tehtiin keväällä 2024 yksityisen lastensuojelupalveluja tuottavan yrityksen kahdessa eri työryhmässä. Haastattelujen materiaali taulukoitiin ja analyysi tehtiin sisällön analyysinä. Tutkimushaastattelun analyysistä nousi tuloksena viisi pääteemaa: vuorovaikutus ja luottamus, trauma, traumainformoitu työote, ammatillinen kasvu ja tietoisuustaidot. Tämän tutkimuksen perusteella traumainformoidulla työotteella, hyvällä koulutuksella sekä yhteisellä viitekehyksellä on merkitystä haastavassa lastensuojelun laitostyössä. Traumainformoidun työotteen avulla työntekijä voi ymmärtää lapsen tilannetta paremmin ja päästä parempaan vuorovaikutukseen lapsen kanssa. Hyvä traumainformoitu koulutus auttaa työntekijöitä sitoutumaan viitekehykseen ja sitouttaa työryhmää toimimaan yhteisestä viitekehyksestä. Tietoisuustaidot auttavat työntekijää oman hermoston rauhoittamisessa ja mahdollistavat haastavien tunteiden kohtaamista. Lastensuojelun erityisyksikön työntekijöitä tulisi kouluttaa suunnitelmallisesti traumainformoituun viitekehykseen ja lisätä ymmärrystä lapsuuden haitallisten kokemusten merkityksestä nykyhetkeen. Hermoston toiminnan ymmärtäminen voi auttaa työntekijää ymmärtämään haastavasti oireilevaa hermostoltaan järkkynyttä nuorta paremmin. Asiasanat: lastensuojelu, erityistason sijaishuolto, trauma, traumainformoitu työote ja tietoisuustaidot