Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Keskitetty konsultaatiomalli Etelä-Karjalan hyvinvointialueella: rekisteritutkimus päivystävästä koordinaattoritoiminnasta

Hämäläinen, Elisa (2024)

 
Avaa tiedosto
Hamalainen_Elisa.pdf (812.4Kt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Elisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312145
Tiivistelmä
Nykyinen sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä ei kykene tulevaisuudessa vastaamaan väestön ikääntymisen aiheuttamaan hoidon tarpeeseen. Keskitetty konsultaatio tarjoaa merkittäviä etuja terveydenhuollossa, kun se toteutetaan selkeiden rakenteiden ja vastuukäytäntöjen puitteissa. Se tukee tehokasta päätöksentekoa ja lisää potilasturvallisuutta ja asiakaslähtöisyyttä, mikä on erityisen tärkeää nykyisten resurssihaasteiden keskellä.

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen (ent. Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri Eksote) päivystävä koordinaattori toimii ammattilaisten tukena ja konsulttina vuoden jokaisena päivänä vuorokauden ympäri. Toiminta on alkanut vuonna 2017, ja vakiintunut käyttöön tämän jälkeen. Keskitetyn konsultaatiomallin tarkoituksena on vähentää tarpeettomia päivystyskäyntejä ja hätäkeskuspuheluita sekä keskittää kaikki virka-ajan ulkopuoliset lääkärin konsultaatiot yhdelle toimijalle.

Päivystävälle koordinaattorille tulee vuodessa noin 14 000 yhteydenottoa, joista suurin osa tulee kotihoidolta. Keskimäärin päivystävän koordinaattorin kiireisin aika on tammikuussa lauantaipäivänä klo 8 ja 9 välillä. Yhteydenotot kirjataan potilastietojärjestelmään ICPC-2 koodia käyttäen. Yleisimmät koodit ovat A29 Muu yleisoire/-vaiva ja A04 Heikkous/väsymys, yleinen, joista voidaan käyttää yleisnimitystä yleistilan lasku.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena rekisteritutkimuksena. Aineisto kerättiin Etelä-Karjalan hyvinvointialueen sisältömerkintä- ja raportointijärjestelmistä, josta ne analysoitiin tilastollisin menetelmin vastaamaan tutkimuskysymyksiin.

Opinnäytetyön tulosten mukaan suurin osa yhteydenotoista on sellaisia, joissa potilas ei tarvitse päivystyksellistä hoitoa, vaan tilanne hoituu antamalla jatkohoito-ohjeita tai neuvontaa. Mikäli potilaan vointi vaatii tarkempaa tutkimista tai seurantaa, ohjataan potilas useimmiten joko yhteispäivystykseen, kotisairaalalle tai ensihoidolle.

Tämän opinnäytetyön tuloksista saatavia tietoja on mahdollista hyödyntää kustannustehokkuutta sekä kehittämis- ja koulutustarpeita arvioitaessa.
 
The current social and healthcare service system will not be able to meet the growing demand for care caused by the aging population in the future. Centralized consultation offers significant advantages in healthcare when implemented within clear structures and accountability practices. It supports efficient decision-making and enhances patient safety and client-centered care, which is especially important amidst current resource challenges.
The on-call coordinator of the South Karelia Wellbeing Area, formerly known as South Karelia Social and Health Care District (Eksote) offers support and consultancy for professionals every day of the year around the clock. The operation started in 2017 and has been established since then. The purpose of the centralized consultation model is to re-duce unnecessary emergency visits and emergency center calls, as well as to centralize all out-of-hours medical consultations to a single provider.
The on-call coordinator receives about 14,000 contacts a year, most of which come from home care. On average, the busiest time for a coordinator on duty is in January on a Saturday between 8 and 9 am. Contacts are recorded in the patient information system using the ICPC-2 code. The most common codes are A29, Other general symptom/difficulty, and A04 ,Weakness/fatigue, general, for which the generic name decline in general condition can be used.
The thesis was conducted as a quantitative registry study. The original data was collected from the content marking and reporting systems of the South Karelia Wellbeing Area, from which it was analyzed statistically to answer the research questions.
According to the results of the thesis, the majority of the contacts were those in which the patient didn’t need emergency treatment, but the situation was handled by giving follow-up care instructions or counseling. If the patient's condition requires more detailed exam-ination or follow-up, the patient is referred to either a joint emergency room, a one-person mobile emergency unit, or enhanced home nursing care.
The findings of this thesis can be used to assess cost-effectiveness and to evaluate development and training needs.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste