Kuljettajien perehdytyksen nykytila ja kehittäminen : case: Posti Oy
Luoma, Roosa-Maria (2025)
Luoma, Roosa-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501292064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501292064
Tiivistelmä
Kuljettajan työ on monipuolista ja sisältää paljon vastuuta. Hyvällä perehdytyksellä varmistetaan, että kuljettajalla on riittävät tiedot ja taidot työn suorittamiseen oikein ja turvallisesti sekä sitoutetaan osaksi organisaatiota. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Postille, sen tavoitteena oli tutkia, millainen perehdytyksen nykytila on Postin idän alueella. Tämän pohjalta pyrittiin löytämään eroja Postin omien ja kumppanien kuljettajien kokemuksien väliltä sekä esittämään kehitysehdotuksia perehdytyksen kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin niin laadullisia kuin määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Määrillisenä tutkimusmenetelmänä toimi Webropol-verkkokysely, joka jalkautettiin kuljettajille kaikkiin idän alueen terminaaleihin. Laadullisena tutkimusmenetelmänä toimi haastattelu, jotka toteutettiin kuljettajille yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin, mitä perehdytys on ja millaisista asioista hyvä perehdytys koostuu. Teoriaa tuettiin haastattelulla Postin perehdytyksestä, johon osallistui kaksi Postin asiantuntijaa.
Tuloksena luotiin katsaus perehdytyksen nykytilaan, tutkimukseen osallistuneiden kuljettajien vastauksien avulla. Nykytilasta löydettiin tutkimustuloksien perusteella parannettavaa kuljettajien Sparkin käyttämisestä, erityisesti kumppanikentässä, sekä POMO-päätteen perehdytyksessä. Tutkimuksen mukaan kuljettajien perehdytyksessä on tulevaisuudessa tärkeää varmistaa, että perehdytys ei jää liian pinnalliseksi ja on tasalaatuista niin postilaisilla kuin kumppaneilla.
Tutkimuksen nykytila-analyysin pohjalta luotiin kehitysehdotuksia. Ehdotuksien avulla pyritään mahdollistamaan perehdytyksen kehittäminen siten, että siinä pystytään ottamaan huomioon kuljettajien kokemukset yhä paremmin. Ratkaisuiksi tuloksista nousseisiin epäkohtiin ehdotetaan perehdytyksen seurannan lisäämistä, Sparkin laajempaa hyödyntämistä osana perehdytystä sekä POMOn käytön kehittämiseksi itsenäisiä harjoituksia.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin niin laadullisia kuin määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Määrillisenä tutkimusmenetelmänä toimi Webropol-verkkokysely, joka jalkautettiin kuljettajille kaikkiin idän alueen terminaaleihin. Laadullisena tutkimusmenetelmänä toimi haastattelu, jotka toteutettiin kuljettajille yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin, mitä perehdytys on ja millaisista asioista hyvä perehdytys koostuu. Teoriaa tuettiin haastattelulla Postin perehdytyksestä, johon osallistui kaksi Postin asiantuntijaa.
Tuloksena luotiin katsaus perehdytyksen nykytilaan, tutkimukseen osallistuneiden kuljettajien vastauksien avulla. Nykytilasta löydettiin tutkimustuloksien perusteella parannettavaa kuljettajien Sparkin käyttämisestä, erityisesti kumppanikentässä, sekä POMO-päätteen perehdytyksessä. Tutkimuksen mukaan kuljettajien perehdytyksessä on tulevaisuudessa tärkeää varmistaa, että perehdytys ei jää liian pinnalliseksi ja on tasalaatuista niin postilaisilla kuin kumppaneilla.
Tutkimuksen nykytila-analyysin pohjalta luotiin kehitysehdotuksia. Ehdotuksien avulla pyritään mahdollistamaan perehdytyksen kehittäminen siten, että siinä pystytään ottamaan huomioon kuljettajien kokemukset yhä paremmin. Ratkaisuiksi tuloksista nousseisiin epäkohtiin ehdotetaan perehdytyksen seurannan lisäämistä, Sparkin laajempaa hyödyntämistä osana perehdytystä sekä POMOn käytön kehittämiseksi itsenäisiä harjoituksia.