Potilaan tutkiminen cABCDE-menetelmän mukaisesti - Täydennyskoulutusmallin kehittäminen
Lehikoinen, Katja (2025)
Lehikoinen, Katja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501312153
Tiivistelmä
Potilaan systemaattisen peruselintoimintojen arviointiin suositellaan cABCDE-menetelmää. Siinä arvioidaan ensimmäiseksi, onko potilas eloton, onko potilaalla henkeä uhkaava verenvuoto, sen jälkeen edetään järjestyksessä arvioimaan hengitysteiden avoimuutta, hengitystä, verenkiertoa, tajuntaa ja kehossa näkyviä muutoksia. Tutkimuksissa on havaittu, että peruselintoimintoja arvioidaan puutteellisesti, mikä voi haitata potilaan selviytymistä. Hoitohenkilöstön osaamisen kehittäminen ja seuraaminen on tärkeää, sillä se on suoraan yhteydessä hoidon laatuun ja potilasturvallisuutteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa cABCDE-menetelmän opettamisen nykymenetelmiä. Tavoitteena oli yhtenäistää cABCDE-menetelmän koulutusta HUS Akuutin päivystyslinjalla. Jatkossa tämän työn avulla voidaan tehdä yhtenäinen koulutusmalli cABCDE-menetelmän kouluttamiseen, jossa arvioidaan myös cABCDE-menetelmän osaamista. Opinnäytetyön tarve nousi esille yhteistyö organisaation asiantuntijan kanssa käydyissä keskusteluissa. HUS Akuutin päivystyslinjan toimintaympäristön asiantuntijatiedon perusteella cABCDE-menetelmää käytetään ja sen käyttöä suositellaan, mutta menetelmän kouluttamiselle ei ole vakiintunutta mallia.
Tässä tutkimuksessa käytettiin puolistrukuturoitua ryhmähaastattelua. Haastatteluun osallistui neljä (N=4) HUS Akuutin päivystyslinjan toimintaympäristön asiantuntijaa. Haastattelussa nousi esille yhteisiä teemoja jotka tulisi koulutusmallissa huomioida, niitä ovat seuraavat: Yhtenäiset käytännöt, työkokemuksen huomioiminen koulutuksessa, vaadittava osaaminen, yksilöllinen oppiminen, koulutustiheys, ympäristö sekä resurssit. cABCDE-menetelmän koulutusmenetelmistä nousivat puolestaan seuraavat näyttöön sopivat teemat: Luento-opetus, Moodle-oppimisalusta, opetusvideot, Bedside-opetus, ryhmäoppiminen, simulaatio, virtuaalisimulaatio sekä näyttelijän kautta tapahtuma oppimistapahtuma. Perehdytyksen ja opetushoitajien tuki katsottiin myös olevan todella isossa roolissa cABCDE-menetelmän omaksumisessa. Osaamisen varmistamista kannatettiin, sillä sen katsottiin olevan tärkeä osa lisäämään potilasturvallisuutta. Osaamisen varmistamisella nähdään myös mitä osaamista tulisi kehittää lisää yksilötasolla, sillä se lisää potilasturvallisuutta entisestään.
Asiasanat: cABCDE-menetelmä, koulutusmalli, sairaanhoitajan osaaminen, osaamisen varmistaminen. The cABCDE method is recommended for the systematic assessment of a patient's basic vital signs. It first assesses whether the patient is lifeless, or whether there is life-threatening bleeding, and then proceeds sequentially to assess airway openness, breathing, blood circulation, consciousness and visible changes in the body. Studies have found that basic vital signs are inadequately assessed, which may hinder patient survival. It is important to develop and monitor the competence of nursing staff, as it is directly linked to the qual-ity of care and patient safety.
The purpose of this thesis was to map the current methods of teaching the cABCDE method. The aim was to harmonise the training of the cABCDE method at the HUS Acute Emergency Department. In the future, this work will enable the creation of a uniform training model for training the cABCDE method, which will also assess the competence of the cABCDE method. The need for a thesis came up in discussions with an expert in a cooperation or-ganisation. Based on the expert knowledge of the operating environment of HUS Acute Emergency Line, the cABCDE method is used and recommended, but there is no established model for training the method.
For this study, I used a semi-structured group interview. Four (N=4) experts from the operating environment of the HUS Acute Emergency Line participated in the interview. The interview highlighted common themes that should be taken into account in the education model, such as the following: uniform practices, taking work experience into account in education, required competence, individual learning, training frequency, environment and resources. Among the training methods of the cABCDE method, the following suitable themes emerged: Lecture teaching, Moodle learning platform, instructional videos, Bedside teaching, group learning, simulation, virtual simulation and an event learning event through an actor. The support of orientation and teaching nurses was also considered to play a very important role in the adoption of the cABCDE method. Ensuring competence was supported, as it was considered an important part of increasing patient safety. Ensuring competence also shows which competencies should be developed further at the individual level.
Keywords: cABCDE method, training model, nurse competence, ensuring competence.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa cABCDE-menetelmän opettamisen nykymenetelmiä. Tavoitteena oli yhtenäistää cABCDE-menetelmän koulutusta HUS Akuutin päivystyslinjalla. Jatkossa tämän työn avulla voidaan tehdä yhtenäinen koulutusmalli cABCDE-menetelmän kouluttamiseen, jossa arvioidaan myös cABCDE-menetelmän osaamista. Opinnäytetyön tarve nousi esille yhteistyö organisaation asiantuntijan kanssa käydyissä keskusteluissa. HUS Akuutin päivystyslinjan toimintaympäristön asiantuntijatiedon perusteella cABCDE-menetelmää käytetään ja sen käyttöä suositellaan, mutta menetelmän kouluttamiselle ei ole vakiintunutta mallia.
Tässä tutkimuksessa käytettiin puolistrukuturoitua ryhmähaastattelua. Haastatteluun osallistui neljä (N=4) HUS Akuutin päivystyslinjan toimintaympäristön asiantuntijaa. Haastattelussa nousi esille yhteisiä teemoja jotka tulisi koulutusmallissa huomioida, niitä ovat seuraavat: Yhtenäiset käytännöt, työkokemuksen huomioiminen koulutuksessa, vaadittava osaaminen, yksilöllinen oppiminen, koulutustiheys, ympäristö sekä resurssit. cABCDE-menetelmän koulutusmenetelmistä nousivat puolestaan seuraavat näyttöön sopivat teemat: Luento-opetus, Moodle-oppimisalusta, opetusvideot, Bedside-opetus, ryhmäoppiminen, simulaatio, virtuaalisimulaatio sekä näyttelijän kautta tapahtuma oppimistapahtuma. Perehdytyksen ja opetushoitajien tuki katsottiin myös olevan todella isossa roolissa cABCDE-menetelmän omaksumisessa. Osaamisen varmistamista kannatettiin, sillä sen katsottiin olevan tärkeä osa lisäämään potilasturvallisuutta. Osaamisen varmistamisella nähdään myös mitä osaamista tulisi kehittää lisää yksilötasolla, sillä se lisää potilasturvallisuutta entisestään.
Asiasanat: cABCDE-menetelmä, koulutusmalli, sairaanhoitajan osaaminen, osaamisen varmistaminen.
The purpose of this thesis was to map the current methods of teaching the cABCDE method. The aim was to harmonise the training of the cABCDE method at the HUS Acute Emergency Department. In the future, this work will enable the creation of a uniform training model for training the cABCDE method, which will also assess the competence of the cABCDE method. The need for a thesis came up in discussions with an expert in a cooperation or-ganisation. Based on the expert knowledge of the operating environment of HUS Acute Emergency Line, the cABCDE method is used and recommended, but there is no established model for training the method.
For this study, I used a semi-structured group interview. Four (N=4) experts from the operating environment of the HUS Acute Emergency Line participated in the interview. The interview highlighted common themes that should be taken into account in the education model, such as the following: uniform practices, taking work experience into account in education, required competence, individual learning, training frequency, environment and resources. Among the training methods of the cABCDE method, the following suitable themes emerged: Lecture teaching, Moodle learning platform, instructional videos, Bedside teaching, group learning, simulation, virtual simulation and an event learning event through an actor. The support of orientation and teaching nurses was also considered to play a very important role in the adoption of the cABCDE method. Ensuring competence was supported, as it was considered an important part of increasing patient safety. Ensuring competence also shows which competencies should be developed further at the individual level.
Keywords: cABCDE method, training model, nurse competence, ensuring competence.
