Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

MeikäMeikä-pelin vaikuttavuus 5-luokkalaisille

Hämäläinen, Aleksi; Koso, Petra (2025)

 
Avaa tiedosto
koso_hamalainen.pdf (1.601Mt)
Lataukset: 


Hämäläinen, Aleksi
Koso, Petra
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502022211
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten hyvin MeikäMeikäJunior-peli vaikuttaa 5-luokkalaisten itsetunnon vahvistumiseen ja ryhmädynamiikan kehittymiseen sekä miten se tuo esille keskustelun merkitystä. Tutkimuksen tarkoitus oli antaa pelin kehittäjille tietoa pelin toimivuudesta sekä havaita mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkimuksessa pyrittiin vastamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: millaisia positiivisia vaikutuksia 5-luokkalaiset kotkalaiset nuoret kokevat saavansa MeikäMeikä-pelin pelaamisesta, osallistaako MeikäMeikä-peli 5-luokkalaisia ryhmädynamiikan näkökulmasta ja onko MeikäMeikä-pelin toimivuudessa jotain selkeää kehitettävää. Tutkimuksen idea on peräisin toimeksiantajalta.

Tutkimus suoritettiin kahdessa kotkalaisessa koulussa kahden eri luokan kanssa. Tutkimus oli monimenetelmällinen, eli se hyödynsi sekä kvantitatiivista eli määrällistä sekä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin internetkyselyä ja osallistavaa havainnointia. Pelitilannetta havainnointiin, jonka jälkeen pelitilanteen lopussa jokainen pelaamassa ollut nuori täytti internetkyselyn. Näiden kahden eri menetelmän avulla saadut tiedot analysoitiin aluksi erikseen, ja lopuksi näitä tuloksia tarkasteltiin vertailemalla niitä keskenään. Tällä yritettiin saavuttaa mahdollisimman laaja vastaus tutkimuskysymyksiin.

Tutkimuksen tulokset olivat hyvin positiiviset. Pelikokemus oli valtaosalle tutkimukseen osallistuvista nuorista mieluisa, ja he tunsivat saavansa jonkinlaista hyötyä pelin pelaamisesta. MeikäMeikä-pelin pelaaminen teki osalle nuorista puhumisen helpommaksi, pelin avulla he onnistuivat sanomaan jotain, mitä eivät olisi muuten ehkä saaneet sanottua, jonka lisäksi moni nuori tunsi ymmärtävänsä luokkakavereitaan nyt paremmin. Monella nuorella myös nousi esiin selkeä halu pelata peliä uudelleenkin. Ainoastaan yksi selkeä kehittämiskohde löytyi tutkimuksen aikana, joka liittyi pelin ulkoiseen suunnitteluun. Pelilaudan ja pelikorttien värien todettiin olevan epäselviä. Tulokset näkyivät selkeänä sekä kyselyn vastauksissa että pelitilanteesta tehdystä havainnoinnista. Tutkimuksen avulla onnistuttiin löytämään pelin positiivisia vaikutuksia sitä pelanneille nuorille sekä havaitsemaan mahdollisen kehityskohdan. Toimeksiantaja voi käyttää tätä tutkimusta pelin tulevaan jatkokehitykseen.
 
The objective of this thesis was to find out how well a game called MeikäMeikäJunior strengthens 5th graders’ self-esteem and develops their group dynamics, as well as how it brings forward the importance of conversations. The purpose of this study was to give the developers of the game information about its functionality, as well as discover possible areas of improvement. The study aimed to answer the following research questions: what kinds of positive effects 5th graders from Kotka feel like they get from playing MeikäMeikä, does MeikäMeikä involve 5th graders from the perspective of group dynamics, and are there any clear areas of development in the functionality of MeikäMeikä. The idea for the study came from the commissioner. The study was conducted in two different schools in Kotka with two different classes. The study was a multi-method study, which means it made use of both quantitative and qualitative research. The methods used were an internet survey and participatory observation. The playing situation was observed, after which every teenager who had participated filled in the internet survey. The information gathered with these two different methods was first analyzed separately, and finally the results were more closely reviewed by comparing them to each other. This was done in order to reach as comprehensive answers to our research questions as possible. The results of the study were very positive. The gaming experience was pleasant to the majority of the teenagers who participated in the study, and they felt they got some sort of benefit from playing the game. Playing the MeikäMeikä-game made speaking easier for some of the teenagers, with the help of the game they felt like they managed to say something they otherwise might not have been able to say. In addition, many teenagers felt they understand their classmates better now. Many of the teenagers also showed a clear desire to play the game again. Only one clear area of improvement was discovered during the study, which had to do with the external design of the game. The colors of the board and the playing cards were unclear. The results were clearly seen in both the answers of the survey and the observation. The study helped to find positive effects of the game to the teenagers playing it, as well as identify a possible area of improvement. The commissioner can use this study for further possible development of the game.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste