Pito- ja juhlapalveluyrityksen perustaminen : Liiketoimintasuunnitelma
Joyce, Anna-Stina (2015)
Joyce, Anna-Stina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092881
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa liiketoimintasuunnitelma pito- ja juhlapalvelu-yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuloksena syntyi pito- ja juhlapalveluyritykselle liiketoimintasuunnitelma. Teoriaosuudessa kuvaillaan merkittävimmät osa-alueet, joita liiketoimintasuunnitelmaa luodessa tulee ottaa huomioon. Näiden asioiden lisäksi työssä esitellään asiakassegmentointia, sekä markkinoinnin kilpailukeinoja.
Tutkimusosiossa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla hyvän liiketoimintasuunnitelman kriteereitä ja sitä, onko pito- ja juhlapalveluyritykselle markkinoita. Kyselytutkimuksessa tutkittiin myös pito- ja juhlapalveluyrityksen kannattavuutta. Tutkimukseen saatiin vastauksia kaikkiaan 99 kappaletta. Tutkimustulokset osoittavat, että pito- ja juhlapalveluyritykselle on markkinoita Pirkanmaan alueella.
Liiketoimintasuunnitelmalla haetaan rahoitusta yritykselle, kun opinnot on saatu päätökseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esimerkiksi ”business model canvas” voisi olla hyvä työkalu alkuvaiheessa olevan yrityksen liiketoimintaidean havainnollistamiseen liiketoimintasuunnitelman rinnalla.
Tutkimusosiossa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla hyvän liiketoimintasuunnitelman kriteereitä ja sitä, onko pito- ja juhlapalveluyritykselle markkinoita. Kyselytutkimuksessa tutkittiin myös pito- ja juhlapalveluyrityksen kannattavuutta. Tutkimukseen saatiin vastauksia kaikkiaan 99 kappaletta. Tutkimustulokset osoittavat, että pito- ja juhlapalveluyritykselle on markkinoita Pirkanmaan alueella.
Liiketoimintasuunnitelmalla haetaan rahoitusta yritykselle, kun opinnot on saatu päätökseen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että esimerkiksi ”business model canvas” voisi olla hyvä työkalu alkuvaiheessa olevan yrityksen liiketoimintaidean havainnollistamiseen liiketoimintasuunnitelman rinnalla.