3D-skannerin hyödyntäminen hyötyajoneuvojen erikoisvarustelun suunnittelutöissä
Kuutsa, Mikko (2025)
Kuutsa, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502032255
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin toimeksiantona SE-Mäkinen Logistics Oy:lle. Tavoitteena oli selvittää 3D-skannauksen mahdollistamia hyötyjä ja mahdollisuuksia yrityksen tuotekehitykselle ja suunnittelulle.
Opinnäytetyö alkoi tutkimalla netistä muiden havaintoja 3D-skannauksesta ajoneuvojen ympärillä, jonka jälkeen siiryttiin selaamaan tuotevalikoimaa, jotta saatiin selkeä hintahaarukka 3D-skannereista ja että osuisiko nämä hinnat osaston budjetin piiriin. Skanneri päädyttiin lainaamaan koululta ja tämän myötä voitiin aloittaa itse skannaaminen. Skannauksia tuotettiin umpion kehyksistä aina pakettiauton etupuskureihin ja sivupaneeleihin, jotta saatiin vaihtelua skannauksien koolle.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja 3D-skannauksesta ilmeni selkeästi kuva siitä, että siitä olisi enemmän hyötyä, kuin haittaa yrityksen tulevaisuuden suunnittelutöissä, huolimatta siitä, että prosessi vaatisi huomattavan määrän itsenäistä opiskelua, jotta siitä saataisiin sulavan oloinen. The thesis was commissioned by SE-Mäkinen Logistics Oy. The goal was to study 3D-scanning and all the possibilities that it could possibly enable for the company, regarding product development and design.
The study began by looking at other people’s work and experiences with 3D-scanning in the automotive environment. After that, an online search was conducted for 3D-scanners and their prices, to evaluate whether or not, the current products met the requirements and the budget of the company. The scanner was eventually lended for use in this thesis by the university and thus the work could be started. The scans ranged from headlight frames all the way to front bumpers and side panels from a van, and this ensured that the scans were different in size.
The goals for this thesis were achieved, and it was clear that 3D-scanning would be very beneficial for the company in future endeavors in product development and design, despite the fact that this process would take a considerable amount of time to learn and master to ensure that the process is smooth.
Opinnäytetyö alkoi tutkimalla netistä muiden havaintoja 3D-skannauksesta ajoneuvojen ympärillä, jonka jälkeen siiryttiin selaamaan tuotevalikoimaa, jotta saatiin selkeä hintahaarukka 3D-skannereista ja että osuisiko nämä hinnat osaston budjetin piiriin. Skanneri päädyttiin lainaamaan koululta ja tämän myötä voitiin aloittaa itse skannaaminen. Skannauksia tuotettiin umpion kehyksistä aina pakettiauton etupuskureihin ja sivupaneeleihin, jotta saatiin vaihtelua skannauksien koolle.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin ja 3D-skannauksesta ilmeni selkeästi kuva siitä, että siitä olisi enemmän hyötyä, kuin haittaa yrityksen tulevaisuuden suunnittelutöissä, huolimatta siitä, että prosessi vaatisi huomattavan määrän itsenäistä opiskelua, jotta siitä saataisiin sulavan oloinen.
The study began by looking at other people’s work and experiences with 3D-scanning in the automotive environment. After that, an online search was conducted for 3D-scanners and their prices, to evaluate whether or not, the current products met the requirements and the budget of the company. The scanner was eventually lended for use in this thesis by the university and thus the work could be started. The scans ranged from headlight frames all the way to front bumpers and side panels from a van, and this ensured that the scans were different in size.
The goals for this thesis were achieved, and it was clear that 3D-scanning would be very beneficial for the company in future endeavors in product development and design, despite the fact that this process would take a considerable amount of time to learn and master to ensure that the process is smooth.