Korkeakouluopiskelijoiden liikkuminen puheeksi: liikkumisen edistämisen mini-interventiomallin pilotointi Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön hoitajille.
Tyyskä, Marjo (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501282011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantona Liikkuvalta opiskelulta. Liikkuva opiskelu on yksi valtakunnallisista liikunnan edistämisohjelmista Liikkuvat-kokonaisuuden sisällä, ja sen avulla edistetään liikunnallista elämäntapaa. Korkeakouluopiskelijat istuvat huomattavan paljon, ja vajaa puolet opiskelijoista ei pääse liikkumissuositusten mukaisiin liikkumismääriin. Liikkumisen positiiviset vaikutukset opiskelijoiden hyvinvointiin ja tätä kautta opiskelukykyyn ovat kiistattomat, ja hoitajien yhtenä tehtävänä on ottaa opiskelijoiden liikkuminen puheeksi, ja kannustaa liikkumaan. Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) toimipisteen hoitajilta puuttui yhtenäinen liikkumisen puheeksi ottamisen työkäytänne.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli (LMI-malli) erään YTHS:n yleisterveyden toimipisteen hoitajien työhön, ja kuvata heidän kokemuksiaan mallin käyttämisestä sekä kehitysajatuksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tämän toimipisteen hoitajien työtä LMI-mallin avulla yhtenäistämällä, helpottamalla ja syventämällä liikkumisen puheeksi ottamisen käytänteitä hoitajien työssä. Laajempana ei-arvioitavana tavoitteena oli myös lisätä korkeakouluopiskelijoiden liikkumista, ja tätä kautta heidän hyvinvointiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Lähestymistapana oli toimintatutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla mallin pilotointiin osallistuneilta hoitajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan hoitajat kokivat LMI-mallin pääosin toimivaksi kokonaisuudeksi, kehittämisideoita tuli vähän. Mallin vahvuuksiksi koettiin erityisesti sen joustavuus, opiskelijan yksilöllisyyden huomioiminen, ja motivaation herättely muun muassa pystyvyyden tunteen tukemisen kautta. Mallin käytön suurimpina haasteina olivat työkäytänteen juurtumisen hitaus, hoitajien vastaanottojen aikaresurssit, ja opiskelijoiden moninaisuus.
LMI-mallin käyttäminen toimipisteessä jatkossakin olisi toivottavaa, mutta se edellyttää johdon ohjeistusta, tukea ja koulutusta. Malli on nykyisellään jo hyvin toimiva. Vaikka malli on vain yksi pieni työkalu terveyden edistämisen kentällä, on sen käyttäminen todennäköisesti kaikkia osapuolia motivoivampaa ja tuloksellisempaa kuin aiempi toimintatapa. Opinnäytetyö tuo uudenlaista näkökulmaa ja tietoa hoitajien liikkumisen puheeksi ottamisesta ja mini-interventiosta opiskelijoiden kanssa, koska tätä ei ole juuri aiemmin tutkittu.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pilotoida liikkumisen edistämisen mini-interventiomalli (LMI-malli) erään YTHS:n yleisterveyden toimipisteen hoitajien työhön, ja kuvata heidän kokemuksiaan mallin käyttämisestä sekä kehitysajatuksista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää tämän toimipisteen hoitajien työtä LMI-mallin avulla yhtenäistämällä, helpottamalla ja syventämällä liikkumisen puheeksi ottamisen käytänteitä hoitajien työssä. Laajempana ei-arvioitavana tavoitteena oli myös lisätä korkeakouluopiskelijoiden liikkumista, ja tätä kautta heidän hyvinvointiaan.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Lähestymistapana oli toimintatutkimus, ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla mallin pilotointiin osallistuneilta hoitajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulosten mukaan hoitajat kokivat LMI-mallin pääosin toimivaksi kokonaisuudeksi, kehittämisideoita tuli vähän. Mallin vahvuuksiksi koettiin erityisesti sen joustavuus, opiskelijan yksilöllisyyden huomioiminen, ja motivaation herättely muun muassa pystyvyyden tunteen tukemisen kautta. Mallin käytön suurimpina haasteina olivat työkäytänteen juurtumisen hitaus, hoitajien vastaanottojen aikaresurssit, ja opiskelijoiden moninaisuus.
LMI-mallin käyttäminen toimipisteessä jatkossakin olisi toivottavaa, mutta se edellyttää johdon ohjeistusta, tukea ja koulutusta. Malli on nykyisellään jo hyvin toimiva. Vaikka malli on vain yksi pieni työkalu terveyden edistämisen kentällä, on sen käyttäminen todennäköisesti kaikkia osapuolia motivoivampaa ja tuloksellisempaa kuin aiempi toimintatapa. Opinnäytetyö tuo uudenlaista näkökulmaa ja tietoa hoitajien liikkumisen puheeksi ottamisesta ja mini-interventiosta opiskelijoiden kanssa, koska tätä ei ole juuri aiemmin tutkittu.