Pitovoimatekijät lastenkotityössä
Pokkinen, Riikka (2025)
Pokkinen, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042294
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on ollut kerätä tietoa laadullisen tutkimuksen menetelmin Helsingin kaupungin ylläpitämän lastenkodin työntekijöiden kokemasta pitovoimasta työssään ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu työn pitovoiman, työhyvinvoinnin ja kokemuksen tutkimisen teorioista.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli laadullinen kysely. Kyselyyn kutsuttiin osallistumaan kaikki lastenkodin hoito- ja kasvatushenkilöstöön kuuluvat työntekijät. Kyselyn pääteemat, joita olivat työhön kiinnittyminen, työhyvinvoinnin kokeminen sekä työn tulevaisuuden näkymät, muodostettiin työn pitovoiman ja työhyvinvoinnin teorioista. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittain aineistolähtöisesti. Tutkimuksen keskeisiä tuloksia on tarkasteltu tutkimuskysymyksittäin. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat mikä työntekijöiden kokemaa pitovoimaa heikentää ja mikä sitä lisää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että̈ kyselyyn vastanneiden työntekijöiden kokema työn pitovoima on hyvällä tasolla. Yli puolet vastaajista koki työmotivaationsa hyväksi. Yli puolet vastaajista arvioi työntekijöiden olevan sitoutuneita työhönsä. Työntekijöiden kokemaa pitovoimaa vähentävät työn järjestämiseen liittyvät ongelmat, epäselvät työohjeistukset ja vaikeudet tiedonkulussa, haastavat asiakastilanteet ja lasten vaativa oireilu, työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen haasteet sekä heikko työilmapiiri. Työntekijöiden kokemaa pitovoimaa lisäävät hyvät työn tukirakenteet ja lähiesihenkilötyö, työntekijöiden kokema arvostaminen ja riittävä työstä saatava korvaus, työnkuvan selkeyttäminen ja työn organisoinnin parantaminen, työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollistaminen sekä hyvän työilmapiirin edistäminen.
Työntekijöiden esille tuomien näkemysten avulla lastenkodin johtaja ja lähiesihenkilöt saavat tietoa ja ymmärrystä siitä, miten työntekijät kokevat työn tämänhetkisen pitovoiman sekä sitä vähentävät ja lisäävät tekijät. Tutkimusaineistoa ja sen keskeisten tulosten johtopäätelmänä syntynyttä Lastenkodin työn pitovoimatekijöiden edistämisen portaat -mallia voidaan hyödyntää koko lastenkotitoiminnassa lähiesihenkilötyön kehittämisessä ja yhdenmukaistamisessa työntekijöiden pitovoimatekijöiden parantamiseksi.
Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä oli laadullinen kysely. Kyselyyn kutsuttiin osallistumaan kaikki lastenkodin hoito- ja kasvatushenkilöstöön kuuluvat työntekijät. Kyselyn pääteemat, joita olivat työhön kiinnittyminen, työhyvinvoinnin kokeminen sekä työn tulevaisuuden näkymät, muodostettiin työn pitovoiman ja työhyvinvoinnin teorioista. Laadullinen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittain aineistolähtöisesti. Tutkimuksen keskeisiä tuloksia on tarkasteltu tutkimuskysymyksittäin. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat mikä työntekijöiden kokemaa pitovoimaa heikentää ja mikä sitä lisää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että̈ kyselyyn vastanneiden työntekijöiden kokema työn pitovoima on hyvällä tasolla. Yli puolet vastaajista koki työmotivaationsa hyväksi. Yli puolet vastaajista arvioi työntekijöiden olevan sitoutuneita työhönsä. Työntekijöiden kokemaa pitovoimaa vähentävät työn järjestämiseen liittyvät ongelmat, epäselvät työohjeistukset ja vaikeudet tiedonkulussa, haastavat asiakastilanteet ja lasten vaativa oireilu, työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen haasteet sekä heikko työilmapiiri. Työntekijöiden kokemaa pitovoimaa lisäävät hyvät työn tukirakenteet ja lähiesihenkilötyö, työntekijöiden kokema arvostaminen ja riittävä työstä saatava korvaus, työnkuvan selkeyttäminen ja työn organisoinnin parantaminen, työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisen mahdollistaminen sekä hyvän työilmapiirin edistäminen.
Työntekijöiden esille tuomien näkemysten avulla lastenkodin johtaja ja lähiesihenkilöt saavat tietoa ja ymmärrystä siitä, miten työntekijät kokevat työn tämänhetkisen pitovoiman sekä sitä vähentävät ja lisäävät tekijät. Tutkimusaineistoa ja sen keskeisten tulosten johtopäätelmänä syntynyttä Lastenkodin työn pitovoimatekijöiden edistämisen portaat -mallia voidaan hyödyntää koko lastenkotitoiminnassa lähiesihenkilötyön kehittämisessä ja yhdenmukaistamisessa työntekijöiden pitovoimatekijöiden parantamiseksi.