Turvallisuusjohtaminen vaativan erityisen tuen perusopetuksessa
Kyyhkynen, Johanna (2025)
Kyyhkynen, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kokoaa yhteen työssä turvallisuuteen vaikuttavia osa-alueita. Siinä pääteemoina ovat turvallisuus osana työhyvinvointia, turvallisuuskulttuuri ja turvallisen arjen johtaminen. Lisäksi yhtenä lukuna on turvallisuuden osa-alueet koulussa, joka ovat merkittävä näkökulma tämän tutkimuksen taustaksi. Alaluvuissa pureudutaan tarkemmin työhyvinvoinnin kokonaisuuteen, turvallisuuden tunteeseen sekä psykososiaalisiin kuormitustekijöihin. Näiden lisäksi käsitellään turvallisen arjen johtamista koulukontekstissa rehtorin silmin sekä turvallisuuteen vaikuttavia riskitekijöitä ja niiden kartoitusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa henkilöstön psykososiaalisia kuormitustekijöitä ja fyysiseen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä yhdessä vaativan erityisen tuen perusopetusyksikössä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään saamaan vastauksia tutkimuksen eri osa-alueisiin, joita ovat turvallisuusjohtaminen, henkilöstön psykososiaaliset kuormitustekijät ja työn riskitekijät. Kysymysten avulla etsitään vastauksia siihen, mitkä asiat ovat suurimpia kuormitustekijöitä ja vaikuttavat turvallisuudentunteen vähenemiseen, mitkä asiat koetaan suurimmiksi riskeiksi ja millä johtamisen teoilla kuormitustekijöitä voidaan pienentää ja turvallisuudentunnetta parantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin talvella 2024–2025 laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä perusopetusta antavasta vaativan erityisen tuen erityiskoulussa. Aineistonkeruu toteutettiin fokusryhmissä teemahaastatteluina ja aineiston analyysin käytettiin sisällön analyysiä. Tulokset on johdettu aineiston perusteella.
Tulokset osoittavat, että suurimmiksi riskeiksi ja kuormitustekijöiksi koetaan aikuisresurssin puute ja fyysisen väkivallan uhka sekä aikuisten puutteellinen ammattiosaaminen ja kiinteistön kunnossapidon puutteet. Näiden lisäksi turvallisuusosaamisessa korostettiin ennakoinnin taitoja ja ensiapuosaamista ja turvallisuusjohtamisen osalta painotettiin selkeää vastuunjakoa ja yhteisiä toimintatapoja. Nykyisen turvallisuuskulttuurin osalta haastatteluissa nostetiin toimiviksi elementeiksi sekä yhteiset arvot ja toimintakulttuurin, sekä toimintaan suunnitellut tilat ja kalusteet. Tulosten pohjalta on laadittu turvallisuusjohtamiseen tarkoitetut kortit, joiden avulla missä tahansa yksikössä voidaan aloittaa turvallisuuskulttuurin kehittäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa henkilöstön psykososiaalisia kuormitustekijöitä ja fyysiseen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä yhdessä vaativan erityisen tuen perusopetusyksikössä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään saamaan vastauksia tutkimuksen eri osa-alueisiin, joita ovat turvallisuusjohtaminen, henkilöstön psykososiaaliset kuormitustekijät ja työn riskitekijät. Kysymysten avulla etsitään vastauksia siihen, mitkä asiat ovat suurimpia kuormitustekijöitä ja vaikuttavat turvallisuudentunteen vähenemiseen, mitkä asiat koetaan suurimmiksi riskeiksi ja millä johtamisen teoilla kuormitustekijöitä voidaan pienentää ja turvallisuudentunnetta parantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin talvella 2024–2025 laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä perusopetusta antavasta vaativan erityisen tuen erityiskoulussa. Aineistonkeruu toteutettiin fokusryhmissä teemahaastatteluina ja aineiston analyysin käytettiin sisällön analyysiä. Tulokset on johdettu aineiston perusteella.
Tulokset osoittavat, että suurimmiksi riskeiksi ja kuormitustekijöiksi koetaan aikuisresurssin puute ja fyysisen väkivallan uhka sekä aikuisten puutteellinen ammattiosaaminen ja kiinteistön kunnossapidon puutteet. Näiden lisäksi turvallisuusosaamisessa korostettiin ennakoinnin taitoja ja ensiapuosaamista ja turvallisuusjohtamisen osalta painotettiin selkeää vastuunjakoa ja yhteisiä toimintatapoja. Nykyisen turvallisuuskulttuurin osalta haastatteluissa nostetiin toimiviksi elementeiksi sekä yhteiset arvot ja toimintakulttuurin, sekä toimintaan suunnitellut tilat ja kalusteet. Tulosten pohjalta on laadittu turvallisuusjohtamiseen tarkoitetut kortit, joiden avulla missä tahansa yksikössä voidaan aloittaa turvallisuuskulttuurin kehittäminen.
