FOMO-ilmiön hyödyntäminen strategisesti ja vastuullisesti muotialan toimijoiden digitaalisessa markkinoinnissa
Mäkelä, Minja (2025)
Mäkelä, Minja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502042336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli FOMO-ilmiön (Fear of Missing Out) hyödyntäminen strategisesti ja vastuullisesti muotialan digitaalisessa markkinoinnissa. Työn taustalla oli digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median kasvu sekä kuluttajien lisääntynyt kiinnostus vastuullisuutta kohtaan. Tutkimus rajattiin nuoriin aikuisiin, joihin FOMO vaikuttaa erityisen voimakkaasti, ja eurooppalaisiin markkinoihin, joissa vastuullisuusnäkökulmat korostuvat.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten muotialan yritykset voivat yhdistää FOMO-ilmiön ja vastuullisuuden markkinointistrategioissaan ilman, että kuluttajien hyvinvointi tai luottamus vaarantuu. Työssä vastattiin myös neljään alakysymykseen, jotka käsittelivät aihetta eri näkökulmista. Ensimmäisessä alaongelmassa keskityttiin siihen, miten FOMO vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen muotialalla. Toisessa tarkasteltiin, miten muotialan yritykset hyödyntävät FOMO-ilmiötä tällä hetkellä markkinoinnissa. Lisäksi pyrittiin vastaamaan, mitä riskejä FOMO-ilmiön hyödyntämiseen liittyy vastuullisuuden näkökulmasta, erityisesti kuluttajien luottamuksen ja eettisten periaatteiden suhteen. Ja lopuksi, haluttiin selvittää, millaisia strategisia toimintamalleja voidaan kehittää, jotta FOMO-ilmiön hyödyntäminen olisi vastuullista ja kestävää.
Tietoperustassa tarkasteltiin FOMO-ilmiön vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen, vastuullisen markkinoinnin periaatteita sekä muotialan erityispiirteitä. Tämän työn tärkeimmiksi lähteiksi nousi artikkelit tieteellisissä lehdissä, jotka käsittelivät eri aihepiirejä monipuolisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuskohteena olivat muotialan yritysten markkinointistrategiat sosiaalisessa mediassa ja sähköpostiviestinnässä. Tutkinnan kohteeksi valittiin yhdeksän muotialan brändiä. Tutkimus tehtiin syksyn 2024 aikana, ja tarkasteluajankohtana brändeiltä tuli yhteensä 182 sähköpostiviestiä, ja niiden sosiaalista mediaa tarkkailtiin päivittäin uusien julkaisujen varalta.
Tuloksissa todettiin, että FOMO-ilmiötä voidaan hyödyntää vastuullisesti korostamalla eksklusiivisuutta ja kiireellisyyttä ilman liiallista psykologista painetta. Tärkeäksi nousi kuluttajien luottamuksen säilyttäminen läpinäkyvän viestinnän ja aidon lisäarvon kautta. Työ tarjoaa muotialan yrityksille suosituksia, jotka huomioivat vastuullisuuden periaatteet. Tutkimus korostaa tasapainon merkitystä FOMO-strategioissa ja vastuullisuuden tärkeyttä pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomisessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten muotialan yritykset voivat yhdistää FOMO-ilmiön ja vastuullisuuden markkinointistrategioissaan ilman, että kuluttajien hyvinvointi tai luottamus vaarantuu. Työssä vastattiin myös neljään alakysymykseen, jotka käsittelivät aihetta eri näkökulmista. Ensimmäisessä alaongelmassa keskityttiin siihen, miten FOMO vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen muotialalla. Toisessa tarkasteltiin, miten muotialan yritykset hyödyntävät FOMO-ilmiötä tällä hetkellä markkinoinnissa. Lisäksi pyrittiin vastaamaan, mitä riskejä FOMO-ilmiön hyödyntämiseen liittyy vastuullisuuden näkökulmasta, erityisesti kuluttajien luottamuksen ja eettisten periaatteiden suhteen. Ja lopuksi, haluttiin selvittää, millaisia strategisia toimintamalleja voidaan kehittää, jotta FOMO-ilmiön hyödyntäminen olisi vastuullista ja kestävää.
Tietoperustassa tarkasteltiin FOMO-ilmiön vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen, vastuullisen markkinoinnin periaatteita sekä muotialan erityispiirteitä. Tämän työn tärkeimmiksi lähteiksi nousi artikkelit tieteellisissä lehdissä, jotka käsittelivät eri aihepiirejä monipuolisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineiston analyysissä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuskohteena olivat muotialan yritysten markkinointistrategiat sosiaalisessa mediassa ja sähköpostiviestinnässä. Tutkinnan kohteeksi valittiin yhdeksän muotialan brändiä. Tutkimus tehtiin syksyn 2024 aikana, ja tarkasteluajankohtana brändeiltä tuli yhteensä 182 sähköpostiviestiä, ja niiden sosiaalista mediaa tarkkailtiin päivittäin uusien julkaisujen varalta.
Tuloksissa todettiin, että FOMO-ilmiötä voidaan hyödyntää vastuullisesti korostamalla eksklusiivisuutta ja kiireellisyyttä ilman liiallista psykologista painetta. Tärkeäksi nousi kuluttajien luottamuksen säilyttäminen läpinäkyvän viestinnän ja aidon lisäarvon kautta. Työ tarjoaa muotialan yrityksille suosituksia, jotka huomioivat vastuullisuuden periaatteet. Tutkimus korostaa tasapainon merkitystä FOMO-strategioissa ja vastuullisuuden tärkeyttä pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomisessa.