Leikki-ikäisen lapsen tunnetaitojen tukeminen : tunnetaitokortit Niitty 2– hankkeelle
Karhunen, Ronja; Raikamo, Jenny (2025)
Karhunen, Ronja
Raikamo, Jenny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052371
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502052371
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää sekä tasapainottaa lasten tunne-elämän kehitystä lisäämällä tietoisuutta 3–5-vuotiaiden leikki-ikäisten lasten tunnetaitojen tukemisesta ja kehittymisestä. Opinnäytetyön tehtävänä oli vastata kysymyksiin: Miten leikki-ikäisen lapsen tunnetaidot kehittyvät? Kuinka leikki-ikäisen lapsen tunnetaitoja voidaan tukea? Opinnäytetyössä tuotettiin tunnetaitokortit, jotka on tarkoitettu lapsen ja aikuisen yhteiseen käyttöön. Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Tampereen ammattikorkeakoulun koordinoima Niitty 2 – Yhdessä maahan- muuttajaperheiden hyvän arjen puolesta -hanke.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi tunnetaitokortit, jotka on suunniteltu aikuisten ja lasten yhteiseen käyttöön tunnetaitokeskustelussa sekä terveydenhoitajan avuksi ohjaustilanteisiin. Tunne- taitokorttien suunnittelussa hyödynnettiin sekä lähdemateriaaleista saatua tietoa että työelämän tarpeista nousseita näkökulmia. Tunnetaitokorttien suunnitteluun annettiin vapaat kädet.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta ilmeni, kuinka suuri vaikutus tunnetaitojen kehit- tymiseen on lapsen ja aikuisen välisellä vuorovaikutuksella. Suunnittelun jälkeen kortit olivat koekäytössä lapsiperheissä, joilta saatiin myönteistä palautetta. Testaajien mielestä korttien tunteet olivat helposti ymmärrettävissä ja niiden avulla oli helpompi puhua tunteista.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Toiminnallisen osuuden tuotoksena syntyi tunnetaitokortit, jotka on suunniteltu aikuisten ja lasten yhteiseen käyttöön tunnetaitokeskustelussa sekä terveydenhoitajan avuksi ohjaustilanteisiin. Tunne- taitokorttien suunnittelussa hyödynnettiin sekä lähdemateriaaleista saatua tietoa että työelämän tarpeista nousseita näkökulmia. Tunnetaitokorttien suunnitteluun annettiin vapaat kädet.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta ilmeni, kuinka suuri vaikutus tunnetaitojen kehit- tymiseen on lapsen ja aikuisen välisellä vuorovaikutuksella. Suunnittelun jälkeen kortit olivat koekäytössä lapsiperheissä, joilta saatiin myönteistä palautetta. Testaajien mielestä korttien tunteet olivat helposti ymmärrettävissä ja niiden avulla oli helpompi puhua tunteista.