Athene FC sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma
Pesonen, Taru (2025)
Pesonen, Taru
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502062404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502062404
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteeksi asetettiin markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen uudelle porvoolaiselle naisjalkapalloseuralle, joka erosi itsenäiseksi toimijakseen toisesta seurasta marraskuussa 2023. Seuralta puuttui aiempi kokemus suunnitelmallisesta markkinointiviestinnästä, joten työn tarkoituksena oli tarjota selkeä suunnitelma, jonka avulla seura voisi tavoittaa ja sitouttaa uusia pelaajia, sponsoreita, sekä yleisöä. Lisäksi pyrittiin luomaan produkti, jota olisi mahdollista hyödyntää myös muiden joukkueiden markkinointiviestinnän tukena tulevaisuudessa. Työn rajaus keskittyi brändäykseen ja sosiaalisen median markkinointiviestintään urheilumarkkinoinnin näkökulmasta, ja tarkastelu toteutettiin P.R. Smithin SOSTAC-mallin mukaisesti.
Työn alkuvaiheessa järjestettiin palaveri toimeksiantajan kanssa toukokuussa 2024, jossa tarkennettiin seuran toiveita ja tarpeita suunnitelman osalta. Tämän jälkeen siirryttiin teoriaosuuden työstämiseen kesän aikana, ja elokuussa pidettiin toinen palaveri työn etenemisen ja tutkimuksellisen osuuden suunnittelun varmistamiseksi. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin syyskuussa haastattelemalla kuutta seuran pelaajaa. Lisäksi tutkimukselliseen osuuteen sisältyi kilpailijavertailu ja SWOT-analyysin teko. Näiden tietojen pohjalta aloitettiin haastatteluiden litterointi, sekä seuran lähtötila-analyysin hahmottaminen.
Lähtötila-analyysin valmistuttua keskityttiin markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen työn teoreettiseen kehykseen ja tutkimuksellisen osuuden tuloksiin nojaten. Toiminnallisen osuuden määräajaksi sovittiin marraskuun 2024 alku, jotta suunnitelmaa voitaisiin hyödyntää heti seuran uuden brändin julkistamisen jälkeen. Lopullinen produkti koostui 34-sivuisesta markkinointiviestintäsuunnitelmasta, sekä konkreettisista toimenpide-ehdotuksista sosiaalisen median käyttöön ja brändin kehittämiseen liittyen. Työ tarjoaa selkeän työkalun markkinointiviestinnän pitkäjänteiseen toteuttamiseen ja kehittämiseen, tukien näin brändin tunnettuuden kasvua ja mahdollistaen täten valittujen kohdeyleisöjen sitouttaminen seuran toimintaan.
Työn alkuvaiheessa järjestettiin palaveri toimeksiantajan kanssa toukokuussa 2024, jossa tarkennettiin seuran toiveita ja tarpeita suunnitelman osalta. Tämän jälkeen siirryttiin teoriaosuuden työstämiseen kesän aikana, ja elokuussa pidettiin toinen palaveri työn etenemisen ja tutkimuksellisen osuuden suunnittelun varmistamiseksi. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin syyskuussa haastattelemalla kuutta seuran pelaajaa. Lisäksi tutkimukselliseen osuuteen sisältyi kilpailijavertailu ja SWOT-analyysin teko. Näiden tietojen pohjalta aloitettiin haastatteluiden litterointi, sekä seuran lähtötila-analyysin hahmottaminen.
Lähtötila-analyysin valmistuttua keskityttiin markkinointiviestintäsuunnitelman laatimiseen työn teoreettiseen kehykseen ja tutkimuksellisen osuuden tuloksiin nojaten. Toiminnallisen osuuden määräajaksi sovittiin marraskuun 2024 alku, jotta suunnitelmaa voitaisiin hyödyntää heti seuran uuden brändin julkistamisen jälkeen. Lopullinen produkti koostui 34-sivuisesta markkinointiviestintäsuunnitelmasta, sekä konkreettisista toimenpide-ehdotuksista sosiaalisen median käyttöön ja brändin kehittämiseen liittyen. Työ tarjoaa selkeän työkalun markkinointiviestinnän pitkäjänteiseen toteuttamiseen ja kehittämiseen, tukien näin brändin tunnettuuden kasvua ja mahdollistaen täten valittujen kohdeyleisöjen sitouttaminen seuran toimintaan.