Instruktionsvideor för Arcadahallen : ett produktutvecklingsarbete
Sundman, Andreas; Jacob, Gunnar; Elis, Åberg (2025)
Sundman, Andreas
Jacob, Gunnar
Elis, Åberg
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502062421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502062421
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett produktutvecklingsarbete för Arcadahallens gymnastiksal. Arbetets produkt består av åtta korta och informativa instruktionsvideor. Utvärdering av resultaten har ej beaktats, på grund av tidsbrist och relevans. Huvudfokuset har varit att lära sig hur man skapar instruktionsvideor och dess publicering. Valet av plattform för videornas publicering är YouTube. Syftet är att skapa informativa visuella instruktionsvideor för gymnastiksalen och dess omklädningsrum, som användarna kan utnyttja för att bekanta sig med utrymmena. Frågeställningarna är tvåfaldiga: Hur kan man skapa ändamålsenliga instruktioner för Arcadahallen? och 2. Hur fungerar digitala medel och modeller för instruktionsvideor? Själva skapandet av instruktionsvideor är främst av Digernes & Rödevand teori, där det förklaras om medieproduktionen. Arbetet följer en modell av Carlström & Carlström Hagman. Det innefattar utvecklingsområde, planering, fältarbete och utvärdering. Det vill säga hur man lägger grunden för att skapa instruktionsvideor, hur man tillämpar all fakta i praktiken och sist hur man utvärderar arbetet som skapats. Under projektets gång behöver man ta de etiska aspekterna i beaktande, vilket kortfattat innebär hur dessa instruktionsvideor ska planeras och utföras utan att de bryter mot några regler. Avslutningsvis har man i arbetet med hjälp av källorna diskuterat arbetsprocessen, metodiken, resultat och slutsatser. Svaren på våra frågeställningar har framkommit under arbetets gång genom teoretiskt och praktiskt arbete.