Sosionomin ajatuksia sosiaalipedagogisesta varhaiskasvatuksesta : portfoliomuotoinen opinnäytetyö
Vuohijoki, Aleksi (2025)
Vuohijoki, Aleksi
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072487
Tiivistelmä
Suomalainen varhaiskasvatus edustaa eri arvioiden mukaan sosiaalipedagogista traditiota. Varhaiskasvatuksen todellisuudessa sosiaalipedagogiikan asemaa leimaa kuitenkin sen tuntemattomuus. Varhaiskasvatuslaissa sosiaalipedagogiikka mainitaan varhaiskasvatuksen sosionomin koulutuksen yhteydessä. Sen sijaan Opetushallituksen antamassa virallisessa asiakirjassa, varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa, sosiaalipedagogiikkaa ei mainita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata tekijän sosiaalipedagogista osaamista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön henkilökohtaisina tavoitteina tekijällä oli syventää omaa osaamista ja hyödyntää opinnäytteen tuotoksena syntynyttä portfoliota työnhaussa. Opinnäytetyön yhteiskunnallisena vaikuttamistavoitteena oli edistää tietoutta sosiaalipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli digitaalinen näyteportfolio. Portfolion pohjamateriaali tuotettiin laadullisella sisällönanalyysillä tutkimalla tekijän aiemmin kirjoittamia digitaalisia dokumentteja, kuten opintojaksotehtäviä ja muistiinpanoja. Sisällönanalyysin tuloksia laajennettiin ja syvennettiin edelleen, ja syntyneestä tiedosta rakennettiin julkinen näyteportfolio yhteisöpalvelu Instagramiin.
Portfolion kuvamuotoiset tuotokset kuvasivat monipuolisesti ja persoonallisesti tekijän sosiaalipedagogista käyttöteoriaa varhaiskasvatuksessa. Tuotokset rakentuivat sisällönanalyysin tuloksista ja tekijän pohdinnasta sekä sosiaalipedagogiikan ja varhaiskasvatuksen teoriatiedosta. Portfolio rakentui kokonaisuudessaan 22 Instagram-postauksesta, jotka sisälsivät yhteensä 100 kuvaa.
Julkisen portfolion yhteiskunnallisena vaikuttamistavoitteena oli edistää tietoutta sosiaalipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa. Sosiaalipedagogisen varhaiskasvatuksen nähtiin perustuvan arvolähtöisesti jokaisen ihmisarvoon ja yhteisölliseen kulttuuriin. Portfolion kantavana ajatuksena oli, että varhaiskasvatuksessa voidaan vuorovaikutteisen sosialisaatioprosessin kautta luoda uudenlaista, inhimillistä ja kestävää maailmaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata tekijän sosiaalipedagogista osaamista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyön henkilökohtaisina tavoitteina tekijällä oli syventää omaa osaamista ja hyödyntää opinnäytteen tuotoksena syntynyttä portfoliota työnhaussa. Opinnäytetyön yhteiskunnallisena vaikuttamistavoitteena oli edistää tietoutta sosiaalipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön menetelmänä oli digitaalinen näyteportfolio. Portfolion pohjamateriaali tuotettiin laadullisella sisällönanalyysillä tutkimalla tekijän aiemmin kirjoittamia digitaalisia dokumentteja, kuten opintojaksotehtäviä ja muistiinpanoja. Sisällönanalyysin tuloksia laajennettiin ja syvennettiin edelleen, ja syntyneestä tiedosta rakennettiin julkinen näyteportfolio yhteisöpalvelu Instagramiin.
Portfolion kuvamuotoiset tuotokset kuvasivat monipuolisesti ja persoonallisesti tekijän sosiaalipedagogista käyttöteoriaa varhaiskasvatuksessa. Tuotokset rakentuivat sisällönanalyysin tuloksista ja tekijän pohdinnasta sekä sosiaalipedagogiikan ja varhaiskasvatuksen teoriatiedosta. Portfolio rakentui kokonaisuudessaan 22 Instagram-postauksesta, jotka sisälsivät yhteensä 100 kuvaa.
Julkisen portfolion yhteiskunnallisena vaikuttamistavoitteena oli edistää tietoutta sosiaalipedagogiikasta varhaiskasvatuksessa. Sosiaalipedagogisen varhaiskasvatuksen nähtiin perustuvan arvolähtöisesti jokaisen ihmisarvoon ja yhteisölliseen kulttuuriin. Portfolion kantavana ajatuksena oli, että varhaiskasvatuksessa voidaan vuorovaikutteisen sosialisaatioprosessin kautta luoda uudenlaista, inhimillistä ja kestävää maailmaa.