Urheilijan sosiaalisen median kehittäminen
Herrala, Adeliina (2025)
Herrala, Adeliina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502092549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502092549
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää suomalaisen huippu-urheilijan sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön toteutustapa oli päiväkirjamuotoinen. Projektin aikamääreeksi valikoitui 12 viikkoa, jonka aikana pyrittiin strategian avulla lisäämään 10-ottelija Tarmo Savolan Instagram seuraajamäärää. Sen lisäksi pyrittiin tarkastelemaan ja lisäämään julkaisujen näyttökertoja sekä vahvistamaan henkilöbrändin tunnettavuutta.
Päiväkirjamaisen analyysin avulla pyrittiin ymmärtämään miten sosiaalisen median algoritmit toimivat ja miten niitä voitaisiin hyödyntää yksilöurheilijan sosiaalisen median käytössä sekä sponsorien hankinnassa. Projektin tarkoituksena oli oppia ymmärtämään sosiaalisen median alustaa osana urheilijan arkea ja oppia lisää sen tuomista mahdollisuuksista. Opinnäytetyön seurantajakso, alkoi syyskuussa 2024, ja päättyi joulukuussa 2024. Instagram tilin kasvattamiseksi valittiin selvät tavoitteet. Tarmon seuraajamäärä oli tarkoitus kasvattaa 1595 seuraajasta 3000 seuraajaan. Toinen pääasiallinen tavoite oli lisätä tilin näyttökertojen määrää. Instagramin analytiikka osiota hyödynnettiin ymmärtämällä mitkä sisällöt kiinnostivat eniten seuraajia, minkä tyyliset keräsivät eniten näyttökertoja ja mitkä julkaisuajankohdat toimivat parhaiten. Tulosten perusteella uusia seuraajia houkuteltiin tehokkaimmin oikein kohdennetulla sisällöllä ja aktiivisella vuorovaikutuksella seuraajien kanssa. Projektin kuluessa otettiin selvää Tarmon Instagram-tilin seuraajista ja kohderyhmästä. Rakennettiin vuorovaikutteista ja kiinnostavaa sisältöä seuraajille. Kokeiltiin rohkeasti eri julkaisuaikoja sekä julkaisumuotoja. Onnistuttiin nostamaan tämä ansiosta tilin seuraajamäärää sekä julkaisujen näyttökertoja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilöbrändin arvoa ja sen luomista Instagramissa. Lisäksi otettiin selvää, miten yhteistyökuvioiden sitomista helpottaa tavoitteellisesti tehty sosiaalisen median tili. Opinnäytetyö jakoi urheilijoille vinkkejä siitä, miten voidaan rakentaa henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa. Työssä käytettiin kirjallisia lähteitä ja nettilähteitä. Pohdinnassa koottiin yhteen työn onnistumiset sekä mahdolliset parannusehdotukset tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön perusteella selvisi, että urheilijabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa vaatii suunnittelua, säännöllistä sisällöntuotantoa sekä sisällön toimivuuden seuraamista.
Opinnäytetyön toteutustapa oli päiväkirjamuotoinen. Projektin aikamääreeksi valikoitui 12 viikkoa, jonka aikana pyrittiin strategian avulla lisäämään 10-ottelija Tarmo Savolan Instagram seuraajamäärää. Sen lisäksi pyrittiin tarkastelemaan ja lisäämään julkaisujen näyttökertoja sekä vahvistamaan henkilöbrändin tunnettavuutta.
Päiväkirjamaisen analyysin avulla pyrittiin ymmärtämään miten sosiaalisen median algoritmit toimivat ja miten niitä voitaisiin hyödyntää yksilöurheilijan sosiaalisen median käytössä sekä sponsorien hankinnassa. Projektin tarkoituksena oli oppia ymmärtämään sosiaalisen median alustaa osana urheilijan arkea ja oppia lisää sen tuomista mahdollisuuksista. Opinnäytetyön seurantajakso, alkoi syyskuussa 2024, ja päättyi joulukuussa 2024. Instagram tilin kasvattamiseksi valittiin selvät tavoitteet. Tarmon seuraajamäärä oli tarkoitus kasvattaa 1595 seuraajasta 3000 seuraajaan. Toinen pääasiallinen tavoite oli lisätä tilin näyttökertojen määrää. Instagramin analytiikka osiota hyödynnettiin ymmärtämällä mitkä sisällöt kiinnostivat eniten seuraajia, minkä tyyliset keräsivät eniten näyttökertoja ja mitkä julkaisuajankohdat toimivat parhaiten. Tulosten perusteella uusia seuraajia houkuteltiin tehokkaimmin oikein kohdennetulla sisällöllä ja aktiivisella vuorovaikutuksella seuraajien kanssa. Projektin kuluessa otettiin selvää Tarmon Instagram-tilin seuraajista ja kohderyhmästä. Rakennettiin vuorovaikutteista ja kiinnostavaa sisältöä seuraajille. Kokeiltiin rohkeasti eri julkaisuaikoja sekä julkaisumuotoja. Onnistuttiin nostamaan tämä ansiosta tilin seuraajamäärää sekä julkaisujen näyttökertoja.
Teoriaosuudessa käsiteltiin henkilöbrändin arvoa ja sen luomista Instagramissa. Lisäksi otettiin selvää, miten yhteistyökuvioiden sitomista helpottaa tavoitteellisesti tehty sosiaalisen median tili. Opinnäytetyö jakoi urheilijoille vinkkejä siitä, miten voidaan rakentaa henkilöbrändiä sosiaalisessa mediassa. Työssä käytettiin kirjallisia lähteitä ja nettilähteitä. Pohdinnassa koottiin yhteen työn onnistumiset sekä mahdolliset parannusehdotukset tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön perusteella selvisi, että urheilijabrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa vaatii suunnittelua, säännöllistä sisällöntuotantoa sekä sisällön toimivuuden seuraamista.