Palvelu- ja tuotekonseptin suunnittelu Taidekeskus Salmelan uuteen paviljonkiin
Björkman, Amanda (2025)
Björkman, Amanda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502072514
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää toimiva palvelu- ja tuotekonsepti Taidekeskus Salmelan uuteen paviljonkiin. Salmelassa on useamman vuoden ajan toiminut ravintola Kesäheinä, mutta nyt ravintolatoiminta laajenee uuden paviljongin myötä. Työn toimeksiantajana toimi Taidekeskus Salmela. Työn päätavoitteena oli kehittää sellaiset palvelu- sekä tuotekonseptit, joita toimeksiantaja voi suoraan hyödyntää toiminnassaan kesällä 2025. Työstä on rajattu pois markkinoinnin osa-alue.
Opinnäytetyö aloitettiin marraskuussa 2024. Työ aloitettiin teoreettiseen tietoperustaan tutustumalla, jonka jälkeen valikoitiin tutkimus menetelmät konseptien kehittämistä varten. Konsepteja kehitettiin koko työn ajan. Tutkimusmenetelmien kautta saatu tieto ohjasi konseptien kehittymistä. Opinnäytetyö valmistui tammikuussa 2025. Kehitystyön tuloksena syntyi asiakaslähtöinen palvelukonsepti, joka on esitetty asiakkaan palvelupolun avulla. Työn toisena tuloksena syntyi tuotekonsepti, joka sisältää kolme erilaista ravintolan tuotetta: lounaan, ryhmäpaketin ja kahvilatuotteen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelukonseptia palvelumuotoilun kautta. Palvelukonsepti käsittää tavoitteellisen palvelukokonaisuuden, joka yhdistää asiakasymmärryksen ja yrityksen toimintaympäristön. Työn tietoperustassa perehdytään palveluprosesseihin ja sitä kautta asiakkaan palvelupolkuun ja asiakasprofiiliin. Tuotekonsepti on tarkempi ja konkreettisempi kuvaus pelkästä tuoteideasta. Se yhdistää asiakasymmärrykseen ja tuoteidean luoden niistä toimivan konseptin. Tuotekonseptin teoriaa avattiin tietoperustassa tuotekonseptin kehittämisenvaiheiden kautta sekä ravintolan tuotevalikoimaan ja sen muodostumiseen liittyen. Työssä tutustuttiin myös ravintola-alan trendeihin sekä työn osa-alueisiin vaikuttaviin megatrendeihin. Myös vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulma huomioitiin työn edistämisessä ja siihen on myös perehdytty tietoperustassa.
Palvelu- ja tuotekonseptin kehittämisen tutkimusmenetelmäksi valikoitui havainnointi. Havaintoja kerättiin ravintolan entisiltä työntekijöiltä. Toiseksi menetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu, jonka avulla ryhmille suunnattu tuotepaketti kehitettiin. Haastattelut kohdennettiin ryhmämatkojen johtajille ja niiden avulla kartoitettiin ryhmien tarpeita ja toiveita.
Opinnäytetyö aloitettiin marraskuussa 2024. Työ aloitettiin teoreettiseen tietoperustaan tutustumalla, jonka jälkeen valikoitiin tutkimus menetelmät konseptien kehittämistä varten. Konsepteja kehitettiin koko työn ajan. Tutkimusmenetelmien kautta saatu tieto ohjasi konseptien kehittymistä. Opinnäytetyö valmistui tammikuussa 2025. Kehitystyön tuloksena syntyi asiakaslähtöinen palvelukonsepti, joka on esitetty asiakkaan palvelupolun avulla. Työn toisena tuloksena syntyi tuotekonsepti, joka sisältää kolme erilaista ravintolan tuotetta: lounaan, ryhmäpaketin ja kahvilatuotteen.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin palvelukonseptia palvelumuotoilun kautta. Palvelukonsepti käsittää tavoitteellisen palvelukokonaisuuden, joka yhdistää asiakasymmärryksen ja yrityksen toimintaympäristön. Työn tietoperustassa perehdytään palveluprosesseihin ja sitä kautta asiakkaan palvelupolkuun ja asiakasprofiiliin. Tuotekonsepti on tarkempi ja konkreettisempi kuvaus pelkästä tuoteideasta. Se yhdistää asiakasymmärrykseen ja tuoteidean luoden niistä toimivan konseptin. Tuotekonseptin teoriaa avattiin tietoperustassa tuotekonseptin kehittämisenvaiheiden kautta sekä ravintolan tuotevalikoimaan ja sen muodostumiseen liittyen. Työssä tutustuttiin myös ravintola-alan trendeihin sekä työn osa-alueisiin vaikuttaviin megatrendeihin. Myös vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulma huomioitiin työn edistämisessä ja siihen on myös perehdytty tietoperustassa.
Palvelu- ja tuotekonseptin kehittämisen tutkimusmenetelmäksi valikoitui havainnointi. Havaintoja kerättiin ravintolan entisiltä työntekijöiltä. Toiseksi menetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu haastattelu, jonka avulla ryhmille suunnattu tuotepaketti kehitettiin. Haastattelut kohdennettiin ryhmämatkojen johtajille ja niiden avulla kartoitettiin ryhmien tarpeita ja toiveita.