Brändin tunnettuuden kehittäminen sisältömarkkinoinnin avulla
Ohvo, Sarianna (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502092532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502092532
Tiivistelmä
Tämän työn toimeksiantaja on Louhi Stones Oy. Yritys on sisustuskiviä valmistava yritys, jonka päätoimipaikka on Satakunnan Paneliassa. Työn tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia ja toimenpidesuosituksia brändin tunnettuuden kehittämiseksi sisältömarkkinoinnin avulla. Työ on rajattu koskemaan sisältömarkkinoinnin kehitysehdotusten osalta Instagramia ja Pinterestia.
Työssä oli kolme tutkimuskysymystä: millaisena jo yrityksen tuotteita tai palveluja ostaneet kuluttajat kokevat yrityksen brändin ja sen tunnettuuden, millaiset sisällöt kiinnostavat kuluttajia ja miten brändin tunnettavuutta voisi sisältömarkkinoinnin avulla kehittää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kahta pääaihetta: brändi ja sisältömarkkinointi. Brändin teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä käsitteenä, brändistrategiaa, vahvan brändin etuja, brändin- identiteettiä ja brändi-imagoa sekä brändin rakentamista ja muodostumista. Sisältömarkkinoinnin teoriaosuus koostui sisältömarkkinoinnin käsitteestä, tavoitteista, muodoista ja malleista, suunnittelusta ja tuotannosta, jakelusta sekä mittaamisesta.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa on tapaustutkimus. Empiirisen aineiston
hankintamenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää.
Määrällisen aineiston hankintamenetelmänä tuotettiin kyselytutkimus ja laadullisena menetelmänä oli vertailuanalyysi. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tietoa vastaajien ajatuksesta toimeksiantajan brändistä sekä kiinnostuksen kohteista. Vertailuanalyysin avulla pyrittiin saamaan kuva kilpailijoista erityisesti brändin ja sisältömarkkinoinnin osalta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Louhi Stones brändin tunnettuus vaihtelee eri kanavissa ja näistä verkkosivut ovat keskeisin kohtaamispiste vastaajien keskuudessa. Instagramissa arvostetaan visuaalista ja tarinallista sisältöä, mutta yrityksen aktiivisuus niin Instagramissa kuin Pinterestissa on vähäistä. Pinterest-tili on lähes tuntematon suurimmalle osalle vastaajista, mikä heikentää potentiaalista näkyvyyttä. Vastaajat arvostavat laadukasta ja selkeää sisältöä. Keskeisiä kehityskohteita on monipuolisempi ja aktiivisempi sisältömarkkinointi sekä arvojen viestiminen. Vertailuanalyysin tulokset tukivat kyselytutkimuksen tuloksia. Tulosten avulla pystyttiin tuottamaan konkreettisia toimenpidesuosituksia sosiaalisen median sisällöntuotantoon toimeksiantajan brändin
tunnettuuden kehittämiseksi.
Asiasanat: brändi, sisältömarkkinointi, Instagram, Pinterest, verkkosivut
Työssä oli kolme tutkimuskysymystä: millaisena jo yrityksen tuotteita tai palveluja ostaneet kuluttajat kokevat yrityksen brändin ja sen tunnettuuden, millaiset sisällöt kiinnostavat kuluttajia ja miten brändin tunnettavuutta voisi sisältömarkkinoinnin avulla kehittää.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin kahta pääaihetta: brändi ja sisältömarkkinointi. Brändin teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä käsitteenä, brändistrategiaa, vahvan brändin etuja, brändin- identiteettiä ja brändi-imagoa sekä brändin rakentamista ja muodostumista. Sisältömarkkinoinnin teoriaosuus koostui sisältömarkkinoinnin käsitteestä, tavoitteista, muodoista ja malleista, suunnittelusta ja tuotannosta, jakelusta sekä mittaamisesta.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa on tapaustutkimus. Empiirisen aineiston
hankintamenetelminä käytettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää.
Määrällisen aineiston hankintamenetelmänä tuotettiin kyselytutkimus ja laadullisena menetelmänä oli vertailuanalyysi. Kyselytutkimuksen avulla saatiin tietoa vastaajien ajatuksesta toimeksiantajan brändistä sekä kiinnostuksen kohteista. Vertailuanalyysin avulla pyrittiin saamaan kuva kilpailijoista erityisesti brändin ja sisältömarkkinoinnin osalta.
Tutkimustulokset osoittivat, että Louhi Stones brändin tunnettuus vaihtelee eri kanavissa ja näistä verkkosivut ovat keskeisin kohtaamispiste vastaajien keskuudessa. Instagramissa arvostetaan visuaalista ja tarinallista sisältöä, mutta yrityksen aktiivisuus niin Instagramissa kuin Pinterestissa on vähäistä. Pinterest-tili on lähes tuntematon suurimmalle osalle vastaajista, mikä heikentää potentiaalista näkyvyyttä. Vastaajat arvostavat laadukasta ja selkeää sisältöä. Keskeisiä kehityskohteita on monipuolisempi ja aktiivisempi sisältömarkkinointi sekä arvojen viestiminen. Vertailuanalyysin tulokset tukivat kyselytutkimuksen tuloksia. Tulosten avulla pystyttiin tuottamaan konkreettisia toimenpidesuosituksia sosiaalisen median sisällöntuotantoon toimeksiantajan brändin
tunnettuuden kehittämiseksi.
Asiasanat: brändi, sisältömarkkinointi, Instagram, Pinterest, verkkosivut
