Evaluation of SimMaker for Use in Wärtsilä Land and Sea Academy
Rajander, Mikko (2025)
Rajander, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102594
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Simulator Maker -ohjelmapaketin (myöh. Simulator Maker) soveltuvuutta Wärtsilä Land and Sea Academyn käyttöön digitaalisten prosessisimulaattoreiden luomisessa. Opinnäytetyössä selvitettiin, millä tavoin Simulator Maker voisi parantaa WLSA:ssa käytettyjä kehittämistapoja. Tätä selvitystä varten luotiin esimerkkisimulaattori, jonka kehittämisestä saatua kokemusta verrattiin WLSA:ssa luotujen fyysisten prosessisimulaattoreiden kehityskokemuksiin. Esimerkkisimulaattorin kehittämisen aikana kerätyn kokemuksen lisäksi työssä hyödynnettiin Wärtsilä Marine R&D -yksikön simulaattorikehitystiimin kokemuksia ohjelmapaketista. Tutkimuksen toimeksiantaja oli Wärtsilä Finland Oy.
Työn alussa esiteltiin työn tavoitteet sekä eteneminen. Lisäksi esiteltiin Wärtsilä yrityksenä, käsitellen yhtiön roolia teollisuudessa sekä merenkulussa. Wärtsilän lisäksi esiteltiin Wärtsilän koulutusosasto – WLSA. Esittelyn jälkeen siirryttiin kirjallisuuskatsaukseen, jossa käsiteltiin simulaation käsitettä, sekä tietokonesimulaation historiaa. Kirjallisuuskatsauksen lopuksi käsiteltiin simulaation roolia koulutuksessa. Tämän jälkeen esiteltiin Simulator Maker -ohjelmapaketti. Simulator Makeriä esiteltäessä kerrottiin sen käyttötarkoituksesta, ominaisuuksista sekä Wärtsilä Marine R&D -yksikön simulaattorikehitystiimin kokemuksista ohjelmapaketin kanssa. Simulator Makerin esittelyn jälkeen käsiteltiin opinnäytetyötä varten tehtyä esimerkkisimulaattoria sekä sen rakennusprosessia. Tämän jälkeen verrattiin WLSA:n kalustoperäisten prosessisimulaattoreiden kehitysprosessia Simulator Makerillä tehtyjen digitaalisten prosessisimulaattoreiden kehitysprosessiin. Tämän vertailun perusteella tutkittiin, mitä hyötyjä Simulator Makerin käyttö toisi WLSA:lle.
Vertailun tulokset osoittavat, että Simulator Maker tarjoaa parannuksia sekä kustannusten että simulaattorikehityksen tehokkuuden kannalta. Esimerkiksi digitaalisia simulaattoreita voidaan kehittää oppimistavoitteiden mukaan. Lisäksi digitaalisissa simulaattoreissa ei tarvitse käyttää fyysisiä komponentteja, jolloin kalustokustannukset vähenevät merkittävästi. Lisäksi Simulator Maker -ohjelmapaketin sisäiset standardisoidut työkalut tehostavat kehitys- ja huoltoprosesseja. Jatkokehityksen kannalta on merkittävää, että WLSA:n kouluttajat eivät itse ole vielä käyttäneet Simulator Maker -ohjelmapakettia. Soveltuvuuden selvittämiseksi suositellaan jatkokehityksenä tuoda ohjelma koekäyttöön ja hankkia kouluttajien mielipiteitä ohjelmapaketin soveltuvuudesta.
Työn alussa esiteltiin työn tavoitteet sekä eteneminen. Lisäksi esiteltiin Wärtsilä yrityksenä, käsitellen yhtiön roolia teollisuudessa sekä merenkulussa. Wärtsilän lisäksi esiteltiin Wärtsilän koulutusosasto – WLSA. Esittelyn jälkeen siirryttiin kirjallisuuskatsaukseen, jossa käsiteltiin simulaation käsitettä, sekä tietokonesimulaation historiaa. Kirjallisuuskatsauksen lopuksi käsiteltiin simulaation roolia koulutuksessa. Tämän jälkeen esiteltiin Simulator Maker -ohjelmapaketti. Simulator Makeriä esiteltäessä kerrottiin sen käyttötarkoituksesta, ominaisuuksista sekä Wärtsilä Marine R&D -yksikön simulaattorikehitystiimin kokemuksista ohjelmapaketin kanssa. Simulator Makerin esittelyn jälkeen käsiteltiin opinnäytetyötä varten tehtyä esimerkkisimulaattoria sekä sen rakennusprosessia. Tämän jälkeen verrattiin WLSA:n kalustoperäisten prosessisimulaattoreiden kehitysprosessia Simulator Makerillä tehtyjen digitaalisten prosessisimulaattoreiden kehitysprosessiin. Tämän vertailun perusteella tutkittiin, mitä hyötyjä Simulator Makerin käyttö toisi WLSA:lle.
Vertailun tulokset osoittavat, että Simulator Maker tarjoaa parannuksia sekä kustannusten että simulaattorikehityksen tehokkuuden kannalta. Esimerkiksi digitaalisia simulaattoreita voidaan kehittää oppimistavoitteiden mukaan. Lisäksi digitaalisissa simulaattoreissa ei tarvitse käyttää fyysisiä komponentteja, jolloin kalustokustannukset vähenevät merkittävästi. Lisäksi Simulator Maker -ohjelmapaketin sisäiset standardisoidut työkalut tehostavat kehitys- ja huoltoprosesseja. Jatkokehityksen kannalta on merkittävää, että WLSA:n kouluttajat eivät itse ole vielä käyttäneet Simulator Maker -ohjelmapakettia. Soveltuvuuden selvittämiseksi suositellaan jatkokehityksenä tuoda ohjelma koekäyttöön ja hankkia kouluttajien mielipiteitä ohjelmapaketin soveltuvuudesta.