Mielikuva- ja tunnettuustutkimus : Case: Sisustus Mainio
Mäkelä, Noora (2025)
Mäkelä, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sisustus Mainion mielikuvien ja tunnettuuden nykytila nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Toimeksiantajan toiveesta tutkimuksessa oli mukana myös markkinatutkimusta.
Markkinatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuotteiden ja palveluiden tunnettuuden taso, kuluttajia kiinnostavat tuotekategoriat sekä kuluttajien käyttämät viestintäkanavat. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä opinnäytetyön keskeisimpiin käsitteisiin mielikuva, brändi, tunnettuus ja kvantitatiivinen tutkimus sekä niihin läheisesti liittyvät käsitteet. Toisena tavoitteena oli toteuttaa mielikuva- ja tunnettuustutkimus Sisustus Mainiolle.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Tutkimuksesta rajattiin pois yritysasiakkaat ja tutkimus kohdistettiin kuluttaja-asiakkaille Mynämäessä ja lähikunnissa. Tutkimus toteutettiin marraskuun lopussa ja vastauksia saatiin 106.
Sisustus Mainion tunnettuuden todettiin olevan hyvällä tasolla Mynämäessä. Vastausten perusteella yrityksen yleinen mielikuva oli hyvä. Tutkimuksen perusteella vastaajat ovat tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun ja ammattitaitoon. Hintaan ja aukioloaikoihin vastaajat eivät ole yhtä tyytyväisiä.
Markkinatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tuotteiden ja palveluiden tunnettuuden taso, kuluttajia kiinnostavat tuotekategoriat sekä kuluttajien käyttämät viestintäkanavat. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä opinnäytetyön keskeisimpiin käsitteisiin mielikuva, brändi, tunnettuus ja kvantitatiivinen tutkimus sekä niihin läheisesti liittyvät käsitteet. Toisena tavoitteena oli toteuttaa mielikuva- ja tunnettuustutkimus Sisustus Mainiolle.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena. Tutkimuksesta rajattiin pois yritysasiakkaat ja tutkimus kohdistettiin kuluttaja-asiakkaille Mynämäessä ja lähikunnissa. Tutkimus toteutettiin marraskuun lopussa ja vastauksia saatiin 106.
Sisustus Mainion tunnettuuden todettiin olevan hyvällä tasolla Mynämäessä. Vastausten perusteella yrityksen yleinen mielikuva oli hyvä. Tutkimuksen perusteella vastaajat ovat tyytyväisiä asiakaspalvelun laatuun ja ammattitaitoon. Hintaan ja aukioloaikoihin vastaajat eivät ole yhtä tyytyväisiä.
