Jalankulun ja pyöräilyn turvallisuuden tila Hyvinkäällä ja sen ydinkeskustassa valtakunnallisten tilastojen ohella 2019–2023
Karjula, Jesse (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502102589
Tiivistelmä
Jalankulun ja pyöräilyn tilastot ovat tärkeitä kuvaamaan kyseisten kulkumuotojen turvallisuuden tilaa kohdennetulla alueella. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin jalankulun ja pyöräilyn turvallisuustilannetta Hyvinkään ydinkeskustassa, tuoden valtakunnallisia ja maakunnallisia tilastoja ohelle vertailukohteeksi. Tutkimuksen kohteena oli usein myös laajempi osa Hyvinkään aluetta.
Työ oli menetelmältään tutkimuspainotteinen. Ensin työssä käydään läpi tiivistetysti EU:n alueen ja Suomen liikenneturvallisuustilanne. Esille tuodaan sekä EU:n ja Suomen liikenneturvallisuusstrategiat ja tavoitteet. Näihin liittyvissä tilastoissa painotetaan jalankulkua ja pyöräilyä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli olla nimenomaan senhetkisen turvallisuuden tilan toteaminen ja erinäisten suurten linjojen tilastojen kokoaminen yhteen. Työssä ei esitetä ratkaisuja onnettomuustilastojen parantamiseen tulevaisuudessa, tai pureuduta onnettomuuksien juurisyihin.
Myöhemmin työssä tuodaan esille valtakunnallisia kulkutapaosuuksia, onnettomuuksien taloudellisia seurauksia, esteettömyyteen liittyviä seikkoja ja kunnossapitomenetelmiä. Tämän jälkeen edellä mainittuja asioita käsitellään Hyvinkään ja sen ydinkeskustan näkökulmasta. Lisäksi onnettomuuksien uhreista tehdään kevyttä profilointia, pureudutaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yleisimpiin vammoihin, sekä analysoidaan esim. heijastimien ja pyöräilykypärien vaikutusta tilastoihin.
Opinnäytetyön tuloksena oli yhteenveto valtakunnallisista, maakunnallisista ja Hyvinkään jalankulun ja pyöräilyn tilastoista. Niihin kuuluu runsaasti onnettomuustilastoja, liikkumistottumuksiin liittyviä tilastoja, profiloivia tilastoja ja liikennekäyttäytymiseen liittyviä tilastoja.
Työn pääfokuksen ollessa Hyvinkään kaupungissa, on opinnäytetyö siten myös sopiva työkalu Hyvinkäällä liikenteen parissa työskenteleville henkilöille, jotka haluavat saada yleiskuvan jalankulun ja pyöräilyn tilasta kaupungin ydinkeskustassa ja ydinkeskustan ulkopuolella ja siitä, miten Hyvinkäätä koskevat turvallisuustilastot vertailevat valtakunnallisten tilastojen kanssa.
Työ oli menetelmältään tutkimuspainotteinen. Ensin työssä käydään läpi tiivistetysti EU:n alueen ja Suomen liikenneturvallisuustilanne. Esille tuodaan sekä EU:n ja Suomen liikenneturvallisuusstrategiat ja tavoitteet. Näihin liittyvissä tilastoissa painotetaan jalankulkua ja pyöräilyä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli olla nimenomaan senhetkisen turvallisuuden tilan toteaminen ja erinäisten suurten linjojen tilastojen kokoaminen yhteen. Työssä ei esitetä ratkaisuja onnettomuustilastojen parantamiseen tulevaisuudessa, tai pureuduta onnettomuuksien juurisyihin.
Myöhemmin työssä tuodaan esille valtakunnallisia kulkutapaosuuksia, onnettomuuksien taloudellisia seurauksia, esteettömyyteen liittyviä seikkoja ja kunnossapitomenetelmiä. Tämän jälkeen edellä mainittuja asioita käsitellään Hyvinkään ja sen ydinkeskustan näkökulmasta. Lisäksi onnettomuuksien uhreista tehdään kevyttä profilointia, pureudutaan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yleisimpiin vammoihin, sekä analysoidaan esim. heijastimien ja pyöräilykypärien vaikutusta tilastoihin.
Opinnäytetyön tuloksena oli yhteenveto valtakunnallisista, maakunnallisista ja Hyvinkään jalankulun ja pyöräilyn tilastoista. Niihin kuuluu runsaasti onnettomuustilastoja, liikkumistottumuksiin liittyviä tilastoja, profiloivia tilastoja ja liikennekäyttäytymiseen liittyviä tilastoja.
Työn pääfokuksen ollessa Hyvinkään kaupungissa, on opinnäytetyö siten myös sopiva työkalu Hyvinkäällä liikenteen parissa työskenteleville henkilöille, jotka haluavat saada yleiskuvan jalankulun ja pyöräilyn tilasta kaupungin ydinkeskustassa ja ydinkeskustan ulkopuolella ja siitä, miten Hyvinkäätä koskevat turvallisuustilastot vertailevat valtakunnallisten tilastojen kanssa.