Imetysohjauksen avaimet : case-pohjaiset opetusmateriaalikortit imetysohjauksesta sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille.
Kiiveri, Manteli (2025)
Kiiveri, Manteli
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502112652
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli imetysohjaus ja sen tueksi kehitetty sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille suunnattu oppimateriaali. Työn tarkoitus oli tuottaa case-pohjaiset oppimateriaalikortit, joissa käsitellään keskeisimpiä imetyshaasteita. Kortit toteutettiin tulostettavassa muodossa ja konkreettisesti korteissa on toisella puolella case, joita opiskelijat voivat ryhmissä pohtia. Kääntöpuolelle kortteihin tehtiin vastaus tai ehdotus, kuinka toimia ohjaustilanteessa kyseisen haasteen äärellä. Työn tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoisuutta ja osaamista imetysohjauksesta sekä tarjota heille konkreettisia välineitä yleisimpien imetyshaasteiden kohtaamiseksi. Tavoitteena oli myös lisätä kykyä pohtia imetyshaasteita eri näkökulmista ja lisätä valmiuksia auttaa eri kulttuureista ja sosioekonomisista asemista tulevia potilaita ja asiakkaita imetyshaasteiden parissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa tuotettiin oppimateriaalikortteja imetysohjaustilanteiden pohjalta. Työn tilaajana toimi Hämeen Ammattikorkeakoulu, ja materiaaleja tullaan käyttämään opiskelijoiden oppimistilanteissa, erityisesti keskustelumuotoisissa näyttötilanteissa. Työssä hyödynnettiin maailman terveysjärjestö WHO:n ja yhdistyneiden kansakuntien lastenjärjestö UNICEF:in vauvamyönteisyysohjelmaa, joka tarjoaa maailmanlaajuiset ohjeet imetysohjauksen tukemiseen. Tiedonhaku toteutui avoimesta verkosta sekä tietokannoista kuten HAMK:in Finnasta. Oppimateriaalikortit pohjautuivat työelämälähtöisiin imetysohjaustilanteisiin, joiden avulla opiskelijat voivat pohtia ja harjoitella ratkaisujen löytämistä pienryhmissä. Oppimismenetelmänä käytettiin case-pohjaista oppimista, joka edistää käytännönläheistä ajattelua, tiimityöskentelytaitoja, opitun tiedon soveltamista sekä auttaa opiskelijoita kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Työn tuloksena toteutettiin materiaali, joka syntyi tilaajan toiveiden ja allekirjoittaneen visioiden mukaisesti. Tilaajan kanssa pohdittiin yhdessä keskeisimpiä imetysohjauksen teemoja, joiden pohjalta oppimateriaalikortit rakennettiin. Imetysohjauskortit parantavat terveysalan opiskelijoiden valmiuksia kohdata imetyshaasteita työelämässä. Korttien avulla opiskelijat pääsevät soveltamaan tietoaan imetyshaasteisiin liittyen, saavat syvällisempää ymmärrystä imetysohjaustilanteista ja pystyvät tukemaan imettäjiä paremmin käytännön työssä. Teoriataustaa tutkittaessa nousi selkeästi esille, että tutkimukset ja suositukset ovat poikkeuksetta äidin näkökulmasta ja äidille suunnattuja. Aineistoissa käsiteltiin myös lähes aina heteronormatiivisia perheitä, eivätkä esimerkiksi yksinhuoltaja- tai sateenkaariperheet tulleet esille lainkaan yleisissä suosituksissa. Jatkon kannalta olisi tärkeää, että Suomessa olisi yhtenäiset ohjeet neuvoloihin vähemmistöperheiden imetysohjaukseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jossa tuotettiin oppimateriaalikortteja imetysohjaustilanteiden pohjalta. Työn tilaajana toimi Hämeen Ammattikorkeakoulu, ja materiaaleja tullaan käyttämään opiskelijoiden oppimistilanteissa, erityisesti keskustelumuotoisissa näyttötilanteissa. Työssä hyödynnettiin maailman terveysjärjestö WHO:n ja yhdistyneiden kansakuntien lastenjärjestö UNICEF:in vauvamyönteisyysohjelmaa, joka tarjoaa maailmanlaajuiset ohjeet imetysohjauksen tukemiseen. Tiedonhaku toteutui avoimesta verkosta sekä tietokannoista kuten HAMK:in Finnasta. Oppimateriaalikortit pohjautuivat työelämälähtöisiin imetysohjaustilanteisiin, joiden avulla opiskelijat voivat pohtia ja harjoitella ratkaisujen löytämistä pienryhmissä. Oppimismenetelmänä käytettiin case-pohjaista oppimista, joka edistää käytännönläheistä ajattelua, tiimityöskentelytaitoja, opitun tiedon soveltamista sekä auttaa opiskelijoita kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Työn tuloksena toteutettiin materiaali, joka syntyi tilaajan toiveiden ja allekirjoittaneen visioiden mukaisesti. Tilaajan kanssa pohdittiin yhdessä keskeisimpiä imetysohjauksen teemoja, joiden pohjalta oppimateriaalikortit rakennettiin. Imetysohjauskortit parantavat terveysalan opiskelijoiden valmiuksia kohdata imetyshaasteita työelämässä. Korttien avulla opiskelijat pääsevät soveltamaan tietoaan imetyshaasteisiin liittyen, saavat syvällisempää ymmärrystä imetysohjaustilanteista ja pystyvät tukemaan imettäjiä paremmin käytännön työssä. Teoriataustaa tutkittaessa nousi selkeästi esille, että tutkimukset ja suositukset ovat poikkeuksetta äidin näkökulmasta ja äidille suunnattuja. Aineistoissa käsiteltiin myös lähes aina heteronormatiivisia perheitä, eivätkä esimerkiksi yksinhuoltaja- tai sateenkaariperheet tulleet esille lainkaan yleisissä suosituksissa. Jatkon kannalta olisi tärkeää, että Suomessa olisi yhtenäiset ohjeet neuvoloihin vähemmistöperheiden imetysohjaukseen.