Itsepalvelukassojen benchmarking-analyysi : case Friends & Brgrs
Linna, Jenna (2025)
Linna, Jenna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122696
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida kehityskohteita ravintoloiden itsepalvelukassojen käytettävyydessä ja asiakaskokemuksessa. Tutkimus toteutettiin käyttämällä valittujen yritysten itsepalvelukassoja ja vertaamalla niiden olennaisia toimintoja keskenään. Teoriaosuudessa tutkittiin asiakaskokemusta sekä kuinka sitä voidaan tutkia ja kehittää. Lopuksi syvennyttiin vielä itsepalvelukassoihin sekä käyttöliittymän toimintaan ja benchmarkingin teoriaan.
Tutkimus toteutettiin Friends & Brgrs -ravintolaketjulle, joka otti ensimmäiset itsepalvelukassat käyttöön vuonna 2024. Kehitysideat perustuvat teoriaosuuteen sekä benchmark-analyysiin, jossa vertailtiin Friends & Brgrsin itsepalvelukassoja kahden saman alan toimijan, McDonald’sin sekä Hesburgerin järjestelmiin.
Vertailu tuo esille, kuinka erilaiset navigointiratkaisut, visuaaliset elementit ja toiminnallisuudet vaikuttavat asiakaskokemukseen ja käytettävyyteen.
Tutkimus toteutettiin Friends & Brgrs -ravintolaketjulle, joka otti ensimmäiset itsepalvelukassat käyttöön vuonna 2024. Kehitysideat perustuvat teoriaosuuteen sekä benchmark-analyysiin, jossa vertailtiin Friends & Brgrsin itsepalvelukassoja kahden saman alan toimijan, McDonald’sin sekä Hesburgerin järjestelmiin.
Vertailu tuo esille, kuinka erilaiset navigointiratkaisut, visuaaliset elementit ja toiminnallisuudet vaikuttavat asiakaskokemukseen ja käytettävyyteen.