Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur kan professionella bemöta och stöda barn som genomgår en traumatisk kris : en handbok för professionella inom småbarnspedagogiken

Erkkilä, Annina; Gullberg, Saga (2025)

 
Avaa tiedosto
Erkkila_Gullberg.pdf (790.3Kt)
Erkkila_Gullberg_handbok.pdf (8.237Mt)
Lataukset: 


Erkkilä, Annina
Gullberg, Saga
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122727
Tiivistelmä
Det är vanligt att alla upplever minst en allvarlig livshändelse under uppväxten och för en del personer kan det leda till en traumatisk kris. Traumatiska kriser innebär en hög risk för att barnet blir traumatiserat, speciellt om barnet själv varit med om händelsen. Inom småbarnspedagogiken har de professionella en viktig roll i att kunna identifiera individuella behov och ordna ett ändamålsenligt stöd åt barnet. Syftet med detta lärdomsprov är att utveckla en handbok som professionella inom småbarnspedagogiken kan ha nytta av när de bemöter och stöder barn som genomgår en traumatisk kris. Frågeställningarna som lärdomsprovet baserar sig på är 1. Hur kan en professionell inom småbarnspedagogiken bemöta och stöda ett barn som genomgått en traumatisk kris? och 2. Vilka arbetssätt och metoder kan en professionell inom småbarnspedagogiken använda sig av i arbetet med barn som genomgått en traumatisk kris? Den teoretiska referensramen i lärdomsprovet innehåller bemötande som teori men även hur man kan bemöta ett barn i krisens olika faser. Lärdomsprovet är en verksamhetsinriktad studie som baserar sig på Salonens (2013) modell som grund för produktutvecklingen. Handbokens titel är Traumatiska kriser: en handbok för professionella inom småbarnspedagogiken om att bemöta och stöda barn som genomgår traumatiska kriser och den innehåller allmän information om traumatiska kriser, hur barn kan reagera, arbetssätt och metoder och information om vidare stöd.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste