Rekrytointiprosessin yksinkertaistaminen asiakaspalvelualalla
Ojaluoma, Toni-Matias; Linjamäki, Sami (2025)
Ojaluoma, Toni-Matias
Linjamäki, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502122763
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten rekrytointiprosessia voitaisiin yksinkertaistaa asiakaspalvelualalla. Tavoitteeksi asetettiin vastausten hankkiminen tutkimuskysymyksiin, miten rekrytointiprosesseja voitaisiin yksinkertaistaa asiakaspalvelualalla ja miten rekrytointi tehtäisiin helpommaksi työnantajalle. Päätettiin tutkia erilaisten yritysten suorittamia rekrytointiprosesseja ja reflektoida niitä. Koska jokaisella yrityksellä todettiin olevan omanlaisensa rekrytointitapa, haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään, mitä mieltä työnhakijat olivat hakemiensa työtehtäviensä rekrytointiprosesseista.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 8 eri henkilöä, joista jokainen työskenteli jossain asiakaspalvelualan tehtävässä. Haastattelut järjestettiin sekä puhelimitse että kasvotusten marraskuun alkupuoliskolla. Jokaiselta haastateltavalta kysyttiin samat kysymykset, joihin saatiin paljon erilaisia vastauksia. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, ja tulokset analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tapaustutkimuksen avulla tutkimuksesta saatiin laajasti erilaisia näkökulmia analysoitavaksi.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kehittämiskohteita rekrytointiprosesseihin liittyen. Haastattelujen ja analyysien perusteella todettiin, että suurimmat kehityskohteet olivat rekrytointiprosessin aikaisessa viestinnässä sekä prosessin kestossa. Rekrytointiprosesseja ei suositeltu pitkittämään liiaksi, koska se kulutti enemmän työnantajan resursseja ja laski työnhakijoiden motivaatiota. Haastatteluvastausten sekä teorian pohjalta todettiin, että työnantajan tulisi panostaa tehokkaaseen rekrytointiprosessiin ja pyrkiä pitämään se riittävän lyhyenä. Tämän koettiin helpottavan työnantajaa rekrytoinnissa sekä yksinkertaistavan prosessia huomattavasti. Monissa työpaikkailmoituksissa havaittiin myös kehittämiskohteita, sillä monista ilmoituksista puuttuivat tärkeät tiedot, kuten työtehtävät, palkka, työpai-kan sijainti ja työn kesto. Yritysten suositeltiin panostavan enemmän työpaikkailmoitusten houkuttelevuuteen ja monipuolisuuteen.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 8 eri henkilöä, joista jokainen työskenteli jossain asiakaspalvelualan tehtävässä. Haastattelut järjestettiin sekä puhelimitse että kasvotusten marraskuun alkupuoliskolla. Jokaiselta haastateltavalta kysyttiin samat kysymykset, joihin saatiin paljon erilaisia vastauksia. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, ja tulokset analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tapaustutkimuksen avulla tutkimuksesta saatiin laajasti erilaisia näkökulmia analysoitavaksi.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kehittämiskohteita rekrytointiprosesseihin liittyen. Haastattelujen ja analyysien perusteella todettiin, että suurimmat kehityskohteet olivat rekrytointiprosessin aikaisessa viestinnässä sekä prosessin kestossa. Rekrytointiprosesseja ei suositeltu pitkittämään liiaksi, koska se kulutti enemmän työnantajan resursseja ja laski työnhakijoiden motivaatiota. Haastatteluvastausten sekä teorian pohjalta todettiin, että työnantajan tulisi panostaa tehokkaaseen rekrytointiprosessiin ja pyrkiä pitämään se riittävän lyhyenä. Tämän koettiin helpottavan työnantajaa rekrytoinnissa sekä yksinkertaistavan prosessia huomattavasti. Monissa työpaikkailmoituksissa havaittiin myös kehittämiskohteita, sillä monista ilmoituksista puuttuivat tärkeät tiedot, kuten työtehtävät, palkka, työpai-kan sijainti ja työn kesto. Yritysten suositeltiin panostavan enemmän työpaikkailmoitusten houkuttelevuuteen ja monipuolisuuteen.