An outlook towards the mobile marketing
Linden, Vilma (2015)
Linden, Vilma
Turun ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503102945
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mobiilimarkkinointia luoden yleiskatsauksen siihen liittyvistä trendeistä ja teorioista. Opinnäytetyö on kirjoitettu yritysten näkökulmasta sekä se ei ole erikoistunut mihinkään toimialaan.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus mikä soveltuu hyvin tähän opinnytetyön aiheeseen, koska se on joustava menetelmä jolla voidaan ilmaista edemmän. Opinnäytetyöhän haastateltiin kolme asiantuntijaa jotka jakoivat mielipiteitään aiheesta.
Tutkimuksen tavoitteeksi oli määritelty havainnollistaa erilaisia mobiilimarkkinoinninkeinoja joita käytetään tällä hetkellä, mobiilimarkkinoinnin merkitys sekä yleisiä trendeja jotka vaikuttavat mobiilimarkkinoinnin kehittymiseen.
Mobiilimarkkinointi on melko uusi aihe ja siksi vanhoja markkinoinnin teorioita on tutkimuksessa mukautettu. On tärkeää tarkastella kuluttajien ostopäätösprosessia tarkemmin, koska asiakkaat voivat seurata prosessia kaikkialla ja aina internetyhteyden ansiosta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ”Big Data”- sekä ”Internet of Things”- trendit vaikuttavat matkapuhelinmarkkinointiin. Lisäksi markkinoijat käyttää monikanavaista markkinointia lisätäkseen brändin pääomaan ja kohdentaakseen asiakasryhmiä paremmin. Lisäksi eri mobiilimarkkinoinninkeinot esitellään.
Mobile markkinointi on tärkeä osa yritysten markkinointistrategiaa, koska se voi tukea muita kanavia ja sen tärkein ominaisuus on sen liikkuvuus.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus mikä soveltuu hyvin tähän opinnytetyön aiheeseen, koska se on joustava menetelmä jolla voidaan ilmaista edemmän. Opinnäytetyöhän haastateltiin kolme asiantuntijaa jotka jakoivat mielipiteitään aiheesta.
Tutkimuksen tavoitteeksi oli määritelty havainnollistaa erilaisia mobiilimarkkinoinninkeinoja joita käytetään tällä hetkellä, mobiilimarkkinoinnin merkitys sekä yleisiä trendeja jotka vaikuttavat mobiilimarkkinoinnin kehittymiseen.
Mobiilimarkkinointi on melko uusi aihe ja siksi vanhoja markkinoinnin teorioita on tutkimuksessa mukautettu. On tärkeää tarkastella kuluttajien ostopäätösprosessia tarkemmin, koska asiakkaat voivat seurata prosessia kaikkialla ja aina internetyhteyden ansiosta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ”Big Data”- sekä ”Internet of Things”- trendit vaikuttavat matkapuhelinmarkkinointiin. Lisäksi markkinoijat käyttää monikanavaista markkinointia lisätäkseen brändin pääomaan ja kohdentaakseen asiakasryhmiä paremmin. Lisäksi eri mobiilimarkkinoinninkeinot esitellään.
Mobile markkinointi on tärkeä osa yritysten markkinointistrategiaa, koska se voi tukea muita kanavia ja sen tärkein ominaisuus on sen liikkuvuus.